GLASUJ ZA SLOVENSKI AVTO LETA 2021

BMW ni obupal nad vodikom

V poplavi alternativnih pogonskih rešitev vodik trenutno resda zaostaja za električnimi pogoni, toda v obliki gorivnih celic še zdaleč ni rekel zadnje

Bavarci so trdno odločeni, da svoje več desetletno znanje na področju pogona z vodikom dobro vnovčijo. Toda ne povsem in čisto tako, kot so to počeli zadnja leta. Pri BMW-ju so namreč favorizirali vodik kot pogonsko gorivo za motor z notranjim zgorevanjem, toda zadeva se predvsem zaradi dostopnosti in cene vodika ni obnesla tako, kot so si predstavljali.

Pogonski del maloserijskega projekta predstavlja e-motor z menjalnikom in visokonapetostna baterija nad njim.

Zdaj so pri BMW-ju prepričani, da je pred vodikom še dolga prihodnost, predvsem v luči znanih omejitev zmogljivosti baterij (in baterijsko električnega pogona) za večje in težje avtomobile (kaj šele za dostavnike in tovornjake). Seveda ne neposredno, skozi utekočinjen vodik v rezervoarju, ampak v smislu gorivne celice, ki bi elektriko ustvarjala na krovu iz uparjenega vodika, za pogon pa bi vendarle skrbel elektromotor. Prvi tak poskusni model, ki bi lahko bil omejeno dosegljiv, bo X5, ki ga bodo začeli proizvajati leta 2022, serijski model pa bi lahko bil prosto dostopen na trgu še pred koncem desetletja.

Gorivna celica z DC/DC konverterjem, hlajenjem in izpuhom. Gre seveda le za vodno paro …

Gorivna celica in vodik imata seveda več prednosti pred BEV modeli, predvsem v smislu teže, velikosti sistema, časa polnjenja in dosega. BMW-jevi strokovnjaki so namreč izračunali, da bi lahko model X5 i Hydrogen NEXT prevozil do 500 kilometrov z enim polnjenjem vodika (6 kilogramov), ki je shranjen v dveh rezervoarjih pod pritiskom 700 barov. In oba rezervoarja je mogoče napolniti v treh do štirih minutah! Gorivna celica maloserijskega modela, ki jo pri BMW-ju razvijajo s Toyoto, ki je partner v projeketu, naj bi zmogla zelo obetavnih 125 kW (170 KM). Kar je seveda še vedno relativno skromno za tak avtomboil. Zato bi naj imel X5 nad motorjem še dodatno baterijo (ki jo polni gorivna celica in regeneracija), dodala pa naj bi dovolj moči za e-motor, ki bi naj zmogel 275 kW (374 KM). Mimogrede – ocenjujejo, da bo teža približno enaka hibridnemu X5, kar pomeni približno 2,5 tone.

Nov pogonski sistem bo vgrajen v X5, ki bo z dvema rezervoarjema, gorivno celico in e-motorjem z baterijo težak približno toliko kot e45 na fotografiji.

Seveda je dostopnost vodika in njegova cena še vedno spremenljivka, so pa pri BMW-ju prepričani, da se bo cena spuščala, hkrati bo dostopnost enostavnejša, saj naj vodik postajal vse popularnejši pri težjem transportu, kjer BEV tehnologija ni najbolj primerna. Vsekakor pa so prepričani, da se bosta gorivna celica in tehnologija baterijsko električnih vozil v prihodnosti samo dopolnjevala in ne tekmovala.

Preberite tudi
Sedmo poglavje za razred S