Aston Martin DB5 za kaskaderske naloge

Kdaj Aston ni Aston? Na primer takrat, ko se govori o povsem svežem DB5 s prizorišča snemanja filma z naslovom Ni časa za smrt …

besede Richard Meaden

Za trenutek poskusite pozabiti, da je ta replika modela Astona Martin DB5 namensko izdelana za zadnji Bondov film z naslovom Ni časa za smrt. Raje razmislite o drzni, vendar enostavni trditvi, da v tem primeru govorimo o najbolj čistem, vznemirljivem in zabavnem avtomobilu, kar jih bomo v našem uredništvu zapeljali v tem letu. 

Kako to? Za začetek naj povem, da tehta le tono. Moč se prenaša na zadnjo os s pomočjo ročnega šeststopenjskega menjalnika in mehanske zapore diferenciala. Pod motornim pokrovom se skriva visokovrteči vrstni šestvaljnik z močjo 252 kW (343 KM), pozabiti pa ne smem niti na ozke pnevmatike, ki se za izjemno hitre čase krogov na dirkališčih ne zmenijo. Češnja na torti pa je dejstvo, da vozniku niso v pomoč prav nobena elektronka pomagala. 

Vse skupaj se zdi skoraj predobro, da bi lahko bilo res. In na nek način tudi je, saj je ta replika DB5 nastala z enim samim namenom – nastopiti v akcijskih delih novega Bondovega film Ni časa za smrt (ki je tudi eden od žrtev koronavirusa, saj so premiero prestavili iz aprila na november). Je na neki način fantazijski avtomobil v pravem pomenu besede. Pa vendar smo na Astonovem testnem poligonu Stowe Complex z volanom v rokah in dovoljenjem za priganjanje po mili volji.

Kot večina stvari, povezanih s filmi, je tudi ta DB5 iluzija, vendar ga ne smemo enačiti s kaskaderskimi polizdelki cenenih akcijskih filmov. Vsak centimeter (ali kar milimeter) tega avtomobila je videti pristno. Kar tudi je, zahvaliti pa se je treba karbonskim panelom karoserije, ki so bili izdelani s pomočjo 3D skeniranja originalnega DB5. Glede na to, da ima večina tovrstnih avtomobilov težko življenje, so vsi paneli karoserije narejeni tako, da jih je mogoče enostavno zamenjati. Pod sodobno karoserijo se skriva šasija z merami, ki jih narekujeta koloteka in medosje originalnega DB5, medtem ko so vpetja motorja in menjalnika prilagojena zahtevam dobavitelja. Astonov tiskovni predstavnik je bil pri podajanju podatkov o dobaviteljih posameznih komponent zelo sramežljiv, vendar je namignil, da spisek proizvajalcev (relativno) sodobnih vrstnih atmosferskih šestvaljnikov z močjo 343 konjev ni prav dolg. 

Odločitev uporabe motorja in menjalnika iz BMW-ja E46 M3 je bila sprejeta iz več razlogov. Tudi zato, ker govorimo o enem najboljših motorjev z notranjim zgorevanjem sploh. Ob tem zveni zelo podobno klasičnemu vrstnemu šestvaljniku zasnove Tadek Marek in je hkrati še podobnih mer. Samoumevna izbira torej. Izobilje donatorskih avtomobilov in zanesljivost sodobne zasnove, ki seže v čas pred izjemno kompleksnost in integracijo sodobnih sistemov, sta še dodatno pripomogli k odločitvi.

Zahteve po dinamičnosti, ki so osnova Bondovih filmov, so legendarne. Hkrati so razlog, da se je prvi mož Astonovega oddelka za posebne operacije, David King, ob soočenju s predstavitvijo zahtev filmarjev po osmih avtomobilih odločil za zasnovo s praznega lista papirja. “Filmu o Jamesu Bondu je težko je reči ne,” razlaga King in nadaljuje: “Najti osem originalnih avtomobilov in jih dodelati do te mere, da bi bili enako zmogljivi, zanesljivi in bi lahko prenesli zlorabljanje med snemanjem, bi bilo povsem nemogoče.”

Težko je verjeti, vendar je časovni okvir za razvoj in izdelavo omenjenih avtomobilov znašal le osem mesecev. In vse to v času, ko je bila ekipa posebnih operacij polno zaposlena z izdelavo prvega delujočega prototipa modela Valkyrie. Težko si predstavljam katerokoli drugo znamko, ki bi lahko bila z vsem srcem usmerjena v tako različna projekta ob istem času. 

Tudi če veste, da kaskaderski avtomobil z originalnim DB5 nima nič skupnega, je to težko verjeti. Kakovost izdelave karoserije je izjemna, podrobnosti pa so natančne in pristne. Celo zapahi dajejo med odpiranjem in zapiranjem tisti pristni prizvok. No, svojo pravo poslanstvo ta replika razkrije, ko zagledamo notranjost, kjer prevladujeta dirkaški sedež in varnostna kletka. Pred volanom je osnovna instrumenta plošča, ki je zelo podobna originalni, scenografijo pa zaključuje leseni volanski obroč. Ki se mu hidravlično podprta ročna zavora iz reli avtomobilov ne poda najbolje.

Seveda je avtomobilu to surovost mogoče odpustiti, saj gre za primerek, katerega namen je poziranje pred filmskimi kamerami. A že ob zagonu motor nakaže resnost in temeljitost inženirskega oddelka. Ročica menjalnika je prav tako vzeta iz E46 in ponuja enak nezamenljiv občutek, ko se voznik sprehodi skozi zobniška razmerja. Tudi motor S54 M Power je izjemno odziven, brundajoč in nekakšna epska mešanica britanskega sloga 60-ih in bavarskega znanja prvega desetletja tega tisočletja.

Volanski mehanizem je servo podprt. Pravzaprav je njegovo delovanje prelahkotno in od voznika med seznanjanjem zahteva mirne dlani. Poseben izziv je tudi leseni volanski obroč, saj ne daje vedeti, kdaj natanko je v izhodiščnem položaju, ob tem pa zna z glavami vijakov na hrbtni strani med vihtenjem udarjati ob členke prstov. 

Ročica menjalnika izdaja, kaj se skriva pod karbonskim pokrovom.

Vse, kar premore razmerje moči in teže več kot tristo konjev na tono, deluje zelo živahno, a če celoto postavite še na ozke pnevmatike (Avonove za cesto dovoljene dirkaške primerke s klasičnim dezenom, vendar sodobno zmesjo), po tem se voznik sooči še s skromnim oprijemom.

Ta avtomobil ni treba voziti divje z venomer pobeglim zadkom, vendar pri tem početju sodeluje z velikim veseljem. Kot je od avtomobila, ki mora prekrmariti na zahtevo in ga v večini primerov vozi dvojnik agenta 007, torej trikratni britanski reli prvak Mark Higgins, mogoče tudi pričakovati. No, manj pričakovana sta natančnost in nadzor, ki ga celota pri tem ponuja. Večji del bremena v tem primeru nosi podvozje. Tam so vzmeti in blažilniki iz relikrosa, ki so plod razvoja podjetja Prodrive. Celota je izjemno uravnotežena z neverjetno zmožnostjo menjavanja smeri vožnje, kar vozniku vliva neizmerno veliko zaupanja in samozavesti. Voznik resnično doseže točko, ko lahko z avtomobilom počne tako rekoč vse, kar si zaželi.

Voznik resnično pride do točke, ko lahko z avtomobilom počne tako rekoč vse, kar si zaželi

Na žalost ta avtomobil ne sme na običajne ceste (čeprav se zdi, da bi z nekaj truda zlahka pridobil homologacijo), vendar premore vse potrebno, da bi lahko postal izjemen športni GT. Za lažjo predstavo naj omenim, da E46 M3, ki je eden najljubših športnikov našega uredništva iz tega tisočletja, tehta pol tone več. Zato ta replika DB5 ponuja razmerje moči in teže, ki je na ravni Porscheja 991 GT3.

In misel na to, da je ta avtomobil razvila ekipa inženirjev, ki je zadolžena za razvoj hiperšportnika Valkyrie, je prav tako izjemna. Natanko ta kaskaderski avtomobil, ki sicer ni naprodaj, razkriva, kako je kultura ‘več je bolje’ uničila naslednje generacije visoko zmogljivih serijskih avtomobilov. 

Velika zahvala Astonu Martinu, da nas je opomnil, čeprav nehote, da so manjša teža, manj moči in manj oprijema osnovne sestavine za odličen vozniški avtomobil.


Aston Martin DB5

Motor vrstni šestvaljnik, 3.246 ccm Moč 252 kW (343 KM) pri 7.900 vrt./min. Navor 365 Nm pri 4.900 vrt./min. Teža1.000 kg (252 kW/tono) 0-100 km/h < 5 s (ocena) Hitrost n/p Osnovna cena ne spodobi se vprašati

evo ocena ★★★★★

Preberite tudi
Krvna linija