“Najboljša vozniška izkušnja vseh časov”

Gordon Murray Automotive T.50

Kakšen avtomobil nastane, ko si Gordon Murray – eden najbolj legendarnih inženirjev – zamisli vozniško izkušnjo brez ekonomskih kompromisov?

O novem projektu Gordona Murraya se je v zadnjih šestih mesecih veliko pisalo in govorilo, napovedoval ga je še precej dlje, naposled pa ga je predstavil pod lučmi prostora, v katerem ga bodo od januarja 2022 tudi izdelovali. Gordon Murray Automotive T.50 je čistokrven izraz Murrayeve ideje avtomobila, namenjenega vozniku in je svojevrstno nadaljevanje verjetno najprepoznavnejšega njegovega izdelka – McLarena F1. T.50 nanj najprej spomni s prepoznavno konfiguracijo – sredinsko nameščenim V12, “hrbtenico” z vstopom zraka na strehi in sredinskim položajem sedenja s prostorom za dva potnika ob straneh. Sprva velja omeniti, da Murraya pri snovanju T.50 niso omejevali ekonomski (pa tudi trendovski) okviri vmeščanja v ponudbo na trgu. Zanj bo namreč potrebno odšteti kar pol tretji milijon (brez davka), izdelali pa bodo le 100 primerkov.

Murray s svojim projektom ignorira veliko tistega, o čemer se v zadnjih letih pogovarjamo v povezavi s superšportniki. Njegovo filozofijo bi najlažje opisal takole – inovativnost tam, kjer je za željeno izkušnjo v vožnji najbolj potrebna ter elegantno izogibanje kompleksnim rešitvam tam, kjer slednje k izkušnji bistveno ne prispevajo. V takšnih primerih ima pogosto prednost tudi uporabnost. Ker je avtomobil lahek, podvozja ni bilo potrebno nastaviti preveč čvrsto, platišča so velika le 18 palcev, ponuja do 288 litrov prtljažnega prostora (v kabini kar 30 litrov), pa tudi udobje kvalitetnega ozvočenja in klimatske naprave… Murray je torej znotraj svoje filozofije na nek način ljubitelj razumnih odločitev in T.50 označuje celo kot “GT”. Prav tako se izogiba trendom, ki se mu ne zdijo smiselni. Oblika zato nima agresivnih podrobnosti, nadalje v notranjosti ni zaslonov na dotik, volanski obroč pa je trendom navkljub – tanek.

Murray je prepričan, da je atmosferski 12-valjnik manjše delovne prostornine (3,9-litra) najboljša izbira za takšen avtomobil. Cosworthova enota je – za tehnološko razmeroma enostaven motor – dosežek tudi sama po sebi. Zmore sicer 488 kW / 663 KM moči (700 KM v načinu V-Max) ter 467 Nm, a tu se zanimivi podatki šele začnejo. Glavna gred se namreč zavrti vse do 12.100 vrtljajev na minuto, gre pa za najodzivnejši atmosferski motor doslej (vrtljaje povečuje s hitrostjo 28.400 na sekundo). S težo 178 kilogramov je tudi najlažji V12 v cestnem avtomobilu doslej, objava za medije pa kar med dejstvi samozavestno navaja celo, da gre za “V12 z najboljšo zvočno kuliso vseh časov”. Ko so Murraya novinarski kolegi povprašali o pospešku in najvišji hitrosti, je odvrnil: “Iskreno ne vem, izračunajte si z razmerjem moči in teže, verjetno bo hiter.”

Čeprav je Murray najprej želel sekvenčni menjalnik, se moč prenaša preko šeststopenjskega ročnega menjalnika – tudi ta tehta le 80 kilogramov – s povsem enostavno ročico. Teža celotnega avtomobila sicer znaša 986 kilogramov, kar pomeni, da v načinu V-Max dosega več kot 515 kW / 700 KM moči na tono. Podvozje in karoserija sta narejena iz ogljikovih vlaken – karoserija s samonosno školjko tehta manj kot 150 kilogramov. Avtomobil tudi v dolžino sicer meri le 4.352 mm – Murray je seveda v formuli 1 veliko časa preživel z izzivom, kako vso tehnologijo najučinkoviteje pospraviti v dirkalnik.

Aerodinamika je področje, kjer so rešitve verjetno najbolj napredne. Ta je sicer zasnovana z malo očitnih elementov na karoseriji, ki bi kvarili zamišljeno čisto obliko. Na zadku med aktivnima krilcema najprej opazimo ventilator, ki bo marsikoga spomnil na Murrayev dirkalnik Brabham BT46 (podobno rešitev je imel tudi McLaren F1, a je bil ventilator skrit pod karoserijo). Tokrat je ventilator namenjen izkoriščanju potenciala aerodinamičnih elementov pod avtomobilom in večji aerodinamični prilagodljivosti. S pomočjo ventilatorja je namreč mogoče izbirati med šestimi aerodinamičnimi načini – npr. “High Downforce Mode” način za največji izkoristek potisne sile k tlom, “Brake Mode” pomaga pri zaviranju (pri zaviranju od hitrosti 240 km/h prispeva 10 m), “Streamline Mode” način pa se uporablja za vožnjo naravnost s kar najmanj aerodinamičnega upora, pri čemer ventilator za avtomobilom ustvarja učinek podaljšanega repa.

Preberite tudi
Puma odslej tudi kot ST