Rezultat strasti

Ford Mustang Shelby GT500

Se vam zdi, da je Ford Mustang Shelby GT500 le še eden od superšportnikov z veliko moči, ki pa ne zmore ostrih ovinkov? Raje še enkrat razmislite … 

Lahko je biti ciničen, ko vam predstavijo Shelby GT500. Avtomobil, ki so ga razvili predvsem za dirkaški asfalt in tehta približno 1900 kilogramov, je poln adrenalina, ki mu ga zagotavlja prisilno polnjeni V8-motor z ogromno močjo. To je izkušnja s prav vulgarnim presežkom inženiringa, ki odpravlja svoje težave namesto inteligentno in elegantno zasnovanega avtomobila. To je avtomobil s 770 konjskimi močmi (567 kW) pri 7300 vrtljajih in vzbuja strahospoštovanje, odločno sprošča svojo moč in z izjemno natančnostjo spreminja smer. In sprašujem se, kje je Ford dobil ta neverjetni sedemstopenjski menjalnik z dvojno sklopko, ki deluje odločno in hitro. Ko menjalnik vrti motor proti koncu tretje prestave, se zasliši čudno hrupen ‘pwhoooooaaaaarrrrohhhhmmmyyyygooooood’, pri čemer se zadnja kolesa kar naenkrat vrtijo hitreje od sprednjih, kar obeta najslajši del napadalnosti. Tudi razpredelnica s podatki vas bo hotela prepričati, da je ta Mustang pošast. In je res. Ampak to je pošast, ki pozorno posluša, kaj hočeš, in nato predstavi svojo vizijo, pospremljeno z ognjem in hrupom, ki je tako oster in silovit, da bi lahko posekal ves bližnji gozd. 

Hrup je tako oster in silovit, da bi lahko posekal ves bližnji gozd. 

Prejšnje izvedenke GT500 so bile nekako, recimo temu, brezupne. Navduševale so s hitrostjo in zabavnostjo, a meja med očarljivostjo in neizpolnjenim pričakovanjem je bila zelo tanka in voznik je bil hitro deležen razočaranja ob sicer osupljivi sili, a nepopolnem nadzoru oprijema in splošnem občutku nelagodja med takšno vožnjo. Skratka, bil je kot nekakšen nemočen gumenjak v oceanu podivjanega navora. Nov avto je drugačen in v nekaterih pogledih osupljiv. To velja že za osnovo – 5,2-litrski osemvaljni motor z aluminijastim blokom ter z enako vrtino in gibom kot v odličnih modelih Shelby GT350 in GT350R, toda z nekaj dodane zmogljivosti. Novi motor, ki so ga poimenovali ‘Predator’, se še vedno vrti do 7500 vrtljajev v minuti ter zmore 770 konjskih moči in 850 Nm navora pri 5000 vrtljajih. Še bolje – ponuja izjemno odzivnost in izjemne vrtljaje s skokovitim, a hkrati linearnim naraščanjem. Pri Fordu trdijo, da pospešek 0-100 kilometrov na uro traja 3,3 sekunde, najvišja hitrost pa je omejena na 290 km/h. Energija tega motorja se prenaša s pomočjo dvosklopčnega menjalnika Tremac in diferenciala Torsen z omejenim zdrsom. Spredaj sta vzmetni nogi, zadaj večvodilno vpetje. MagneRideovi blažilniki so prilagodljivi med načini Tour, Sport, Drag in Race, način krmiljenja in vzmetenja pa lahko spreminjate neodvisno od celotnega načina vožnje s pomočjo stikal na volanu. Spredaj so zavore s koluti premera 420 mm in čeljustmi znamke Brembo, pri Fordu pa trdijo, da je bil GT500 zasnovan za dirkališča, zato so hlajenju namenjene dodatne reže, skozi katere pride dvakrat več zraka kot pri GT350R, in še šest toplotnih izmenjevalnikov.

Osnovni Shelby GT500 stane približno 65 tisoč evrov, dodatnih 16.500 evrov pa je treba odriniti za paket Track Carbon Fiber (sic). Ta privlačni paket vključuje veliko fiksno zadnje krilo (lahko uganete, iz česa je narejeno), sprednji krilci, nove vzmeti in dodelane blažilnike ter zavorne obloge, sedeže Recaro spredaj in zelo posebna platišča iz ogljikovih vlaken, opremljena s pnevmatikami Michelin Pilot Sport Cup 2. GT500 ima izjemno široke pnevmatike: 305 mm spredaj in 315 mm zadaj. Z ostrimi režami za dovod zraka, napihnjenimi deli karoserije in navzven potisnjenimi kolesi je Shelby videti resnično energičen avtomobil. Malo je podrobnosti, ki bi spominjale na običajnega Mustanga, zato je Shelby videti precej besno. Tudi sliši se tako. Sprva ga vozim po stezi nedaleč od kalifornijske puščave Mojave in zdi se mi, da je hrup že dosegel svojo mejo. Pri polnem plinu in z nastavitvijo izpuha Track je prav boleče glasen in trušč seka tudi skozi dobro izolirano čelado. Seveda se GT500 na začetku zdi ogromen, a to je zavajajoče, res pa je velik. Občutek prepričuje, da je nižji in širši od običajnega Mustanga, vendar kljub temu v Recarovem sedežu sedim visoko in zdi se mi, kot da sem v urbanem križancu.

Na dirkališču si resnično želite izbrati vozni način za največji nadzor nad bolidom, a priporočam kaj bolj običajnega ali celo udobnega, kajti športni je preprosto preveč agresiven. Tudi krmilni mehanizem ima različne nastavitve in celo v svojem najbolj odpuščajočem načinu deluje dobro. Menjalnik prepustim svoji elektroniki in takoj se izkaže z gladkim in izredno dobro programiranim delovanjem, vendar se mi zdi uporaba obvolanskih ročk bolj naravna kot popolna prepustitev elektroniki, ker ustvari dodaten občutek nadzora. Pomembno, če imate pod motornim pokrovom 770 konjev. Na dirkališču me je GT500 katapultiral v nekakšno čudno vzporedno vesolje, kjer ni vpliva velikosti in teže. Motor po pričakovanju preprosto ohranja značaj Shelbyja GT350, dopolnjuje pa ga z orjaškim navorom v celotnem območju vrtljajev. Odzivnost motorja je skoraj nekoliko preveč izrazita, kar je škoda, ker je krivulja njegove naravne moči lepo razporejena in daje zadnjim kolesom možnost boja z njegovo energijo. Izjemno je, da GT500 svojo moč zniža v bližino učinkovitosti, in kar je še bolj nadrealistično, podvozje omogoča, da hitrost pri vstopu v ovinek vzdržujem tudi, preden ga zapustim. GT500 sicer nikoli ne daje vtisa majhnega in okretnega avtomobila kot Cayman GT4, vendar odlična podpora blažilnikov ustvarja stabilen, dobro uravnotežen in predvidljiv paket. Zavore prav tako zdržijo obremenitve in zagotavljajo čvrst in prepričljiv občutek kratke zavorne poti. 

Katapultiral me je v nekakšno čudno vzporedno vesolje, kjer ni vpliva velikosti in teže. 

Počasnejša vožnja v ovinke razkriva nekaj nerodnosti, toda GT500 tudi pri tem zagotavlja natančnost in okretnost. Avtomobil, opremljen s paketom Carbon Fiber Track, lahko tudi v počasnejših zavojih začne drseti in seveda zahteva nekaj previdnosti, ob izstopu iz ovinka pa je skoraj popolnoma umirjen. V avtomobilu tolikšne velikosti, mase in konstrukcije voznik pač pričakuje, da bo vožnja na stezi namenjena potrpežljivosti in upravljanju prenosa teže in pogona, a se izkaže kot očarljiv ples zadrževanja s trenutki divjega pospeška. Namesto tega sem se ves čas ukvarjal s sproščanjem ob škripanju zavor, skokih po robnikih in zadrževanjem vrhunca motorne moči. Tudi način, kako avto zdrsne pri menjavi voznega pasu, je progresiven in ob tem se voznik počuti hudobno zabavno. 

Recarovi sedeži so del paketa, ki velja kakšnih 20 dolarskih tisočakov, ravno tako kot platišča iz ogljikovih vlaken. Vse ostalo, kar lahko vidite v kabini, ni vredno posebne besede. Ampak zato vas bodo pritegnile druge lastnosti.

Sčasoma sem začel voziti bolje, hitreje, samozavestneje, saj ponuja občutke pravega dirkalnika. GT500 se prijazno in zvesto odziva na zahteve, nadzor nad karoserijo je popoln, čudoviti menjalnik deluje lahkotno in v voznikovi glavi ustvari pravi adrenalinski nemir. Na cesti si Shelby ne zasluži tako visoke ocene kot na dirkališču. V načinu Tour je vožnja sprejemljivo skladna, menjalnik pa deluje gladko, kot tisti s pretvornikom navora. In čeprav bodo masivne pnevmatike sledile kolovozom in grbinam, ni nič tako hudo, kot sem pričakoval. Vendar menim, da večina evropskih cest za tega Mustanga ni najbolj primerna. No, kljub temu in kljub smešno majhni posodi za gorivo glede na porabo bi bil povsem sprejemljiv za skok do bližnjih podeželskih krajev in hribovske regionalke. Daleč stran od ponorelega načina vsakodnevnega življenja Mustang še naprej navdušuje. Za popoln nadzor nad karoserijo in krmiljenjem nikoli ne bo dovolj povratnih informacij, toda vsebina Shelbyjevega karakterja, kot so oprijemljivost, poblazneli motor, nevtralno ravnovesje in zmešnjava, ki jo povzročajo zadnje pnevmatike, ostaja nedotaknjena. Ob izključenem načinu vožnje Track je izkušnja v smeri gladke vožnje in lažjega določanja zgornjih meja še bolj prepričljiva. Mislim sicer, da bi bila za evropske trge bolj primerna manj ekstremna nastavitev podvozja in drugačen paket koles in pnevmatik. 

Tale model je poseben tudi zato, ker poudari običajne lastnosti Mustanga pri nizkih hitrostih in jih nadgradi z zmogljivostmi in odzivnostjo. In Shelby Mustang GT500 ni zabaven samo zato, ker s svojimi lastnostmi zagotavlja opojno vozniško izkušnjo, ampak ker je rezultat strasti in ne zgolj ciničnega trženjskega pristopa. To je sicer avtomobil, ki ga določa hladnokrvna tehnologija, a v vseh njegovih lastnostih je vendarle zaznati toplino. Morda se GT500 zdi kot šokantna zbirka številk, v resnici pa je skupek huronskega hrupa, moči in prekoračitev. Morda ni purističen avtomobil, a zabava, ki jo ponuja, je skrajno prvinska.

Jethro Bovingdon

Ford Mustang Shelby GT500
TEHNIČNI PODATKI
Motor bencinski, prisilno polnjeni V8, 5163 ccm Moč 770 KM (567 kW) pri 7300 vrt./min. Navor 850 Nm pri 5500 vrt./min. Pospešek 0 do 100 km/h: 3,3 s Najvišja hitrost 290 km/h (omejena) Teža 1916 kg/296 kW na tono Osnovna cena 65.300 evrov
+
podvozje je (skoraj) usklajeno z motorjem
-
težak
požrešen
ni naprodaj zunaj ZDA
4
EVO OCENA
Preberite tudi
Med zadnjimi v igri