GLASUJ ZA SLOVENSKI AVTO LETA 2021

Mali dragulj

Toyota GR Yaris

Nova Toyotina cestna reli specialka je izjemen voznikov avtomobil, za kakršne smo se bali, da jih ne bomo nikoli več videli

Tukaj je. Homologacijska specialka se vrača. Razmeroma dosegljiv športni avtomobil, ki ni narejen le na podlagi trženjske strategije ali pa z namenom podiranja nepomembnega rekorda nekega dirkališča, ampak je osnovan kot osnova za podvig na najvišji ravni motošporta. Toyota GR Yaris je dobesedno prava homologacijska specialka.

Tovrsten pristop je prinesel nekaj naših najljubših avtomobilov v uredništvu. Od Sierre RS Cosworth do Porschejevega 993 GT2 in še toliko več. Se lahko GR Yaris pridruži tej skupini čaščenih avtomobilov?

Namensko oblikovani trivaljni G16E-GTS ima prostornino 1,6 litra in s pomočjo prisilnega polnjenja zmore 192 kW / 261 KM in 360 Nm največjega navora. Pogon je speljan skozi šeststopenjski ročni menjalnik na vsa štiri kolesa oz. GR-Four, kakor svoj stalni štirikolesni pogon z elektronsko upravljano večlamelno sklopko imenujejo pri Toyoti.

Teoretično bi bilo ves navor mogoče poslati na sprednji ali zadnji par koles, v praksi pa so na voljo tri nastavitve, med katerimi lahko izbira voznik. V načinu normal je razmerje 70:30 v pri sprednjemu paru. Način sport zadevo obrne v prid zadnji osi – 30:70. V načinu track pa se navor porazdeljuje enakomerno – 50:50 torej. GR Yaris do 100 km/h pospeši v 5,5 sekundah, pospešuje pa vse do elektronsko omejenih 230 km/h.

O GR Yarisovem tehničnem “makeup-u” smo že govorili, na kratko – z običajno različico Yarisa si karoserija deli le luči in stranska ogledala. Da, morda je res majhna, trivratna (hura!) kombilimuzina, a GR Yaris je zelo posebna igrača, narejena za specifičen namen. Streha je narejena iz CFRP kompozita, pokrov motorja in vrata iz aluminija, kup rešitev pa je pripravljenih za reli dirkalnik – v najvišji kategoriji ali pa v razredu WRC2.

Za navdušenca nad vožnjo je pričakovanje, ko dobi v roke ključe GR Yarisa, že skoraj preveč intenzivno. Morda je le skromna mala Toyota, a po vsem medijskem direndaju in pogovorih o specifikacijah, po katerih se ti cedijo sline, bi bil težko bolj navdušen – četudi bi šlo za nizkega in širokega italijana z 800 konji.

Sprva te preseneti kako čokat, enostaven in namenski izgleda na cesti. Zadaj je mali spojler, sicer pa je oblika čista. Ko se pelješ za njim, pa na cesti kljub temu dominira s širokimi boki. Luknje za hlajenje v karoseriji spredaj so s svojo osredotočeno in namensko obliko skoraj militaristične.

Če podatke o motorju pogledaš izven konteksta, niti niso tako spektakularni, četudi je GR Yaris všečno lahek (1.280 – 1.310 kg), glede na to koliko tehničnih vsebin je natlačenih pod to majhno karoserijo. In če ste doslej trivaljnik izkusili le v obliki Fordovega Ecoboosta, se morda sprašujete, ali so trije valji na tej ravni sploh dovolj.

Tovrstne skrbi izginejo v trenutku, ko se odpelješ. Toyotin motor je korajžen že v spodnjem območju vrtljajev, a se izjemno rad vrti, val moči pa od tam naprej ta avtomobil potiska v zabavno hitrem ritmu. Na cesti se zdi hitrejši, kot namigujejo številke. S popolnim oprijemom pa je izkoriščen prav vsak od teh prisilno polnjenih konj, občutek pa je podkrepljen še z lepo zloženimi prestavnimi razmerji, ki niso predolga.

Nemudoma je tudi jasno, da Yarisov ritem ni le posledica energičnega motorja, saj ga v stilu prave reli homologacijske specialke ne briga kaj dosti, kaj se dogaja pod kolesi. Čez grebene, previse in luknje le zamahne z roko in brez oklevanja nadaljuje naslednjemu izzivu naproti. Raven oprijema Michelinovih pnevmatik 4S, ki so serijske v izvedbi circuit, je zelo visoka in blažilniki se se čez grbine mučijo le tu in tam – brez posebnega opozorila ali kasnejše potrditve, zakaj bi bilo temu tako.

V primerjavi z dobro športno kombilimuzino, kot je Fiesta ST, je nabor občutkov, ki ga Toyota ponuja v zavojih, precej bolj tridimenzionalen. Ne gre le za vstop sprednje osi v zavoj in nadzorovanje oprijema na izhodu. Yaris se v zavoju vrti okoli svoje osi in požene skozenj. Vprašanje je le kako zgodaj lahko voznik pritisne na plin.

Pogost odgovor je hitreje, kot si mislil. Morda bi lahko bil Yaris na svoji sprednji osi agresivnejši. S svojim karakterjem je namreč precej bližje stari Subaru Imprezi ali Mitsubishi Lancerju EVO. Krmiljenju manjka tista zadnja stopnja razločnosti pri vstopu v zavoj, avto pa je bolj kot hiperagilnosti naklonjen absolutnemu oprijemu. Za nekatere bo to popolna rešitev, za tiste, ki iščete še kaj bolj divjega, pa je morda tu še nekaj prostora za agresivneje nastavljen model v prihodnosti…

Kljub temu je GR Yaris športna kombilimuzina tiste vrste, ki jo boste enostavno morali povsod voziti na polno. Ponavadi z ogromnim nasmeškom na obrazu. Prav tako je enostavno vsakodnevno prevozno sredstvo in zelo kul – če veš kaj stoji pred teboj. Čestitam, gospod Toyoda.

Adam Towler

Na slovenski trg sicer GR Yaris prihaja v decembru. Predvidena osnovna cena je 40 tisočakov za izvedenko Sport ter 42 za izvedenko Circuit, ki prinaša mehansko zaporo diferencialov tipa Torsen (spredaj in zadaj), prilagojeno vzmetenje in lažja 18-palčna platišča.

Toyota GR Yaris
TEHNIČNI PODATKI
Motor vrstni trivaljnik, 1.618 ccm, turbo CO2 n.p. Moč 192 kW (261 KM) od 6.500 vrt./min Navor 360 Nm od 3.000 do 4.600 vrt./min Zmogljivosti 5,5 s (0-100 km/h), 230 km/h Teža 1.280 kg (150 kW/tono) Osnovna cena cca 40.000 EUR
+
vsestranska hitrost, ki kljubuje podatkom na papirju
občutek namenskosti
odločen motor
-
ravnotežje krmiljenja in podvozja bi lahko bilo še ostrejše
visoko sedenje
5
EVO OCENA
Preberite tudi
Subaru Impreza e-BOXER
Bokser z električnim nabojem