Gorivo za razmislek

Medtem ko Porsche vlaga milijone v proizvodnjo sintetičnih goriv za avtomobile z motorji z notranjim zgorevanjem, si oglejmo, kje bi lahko uporabili ta “egoriva”, in spoznajmo, kako se druge oblike prevoza soočajo z izzivom, da postanejo zelene

Porsche je nedavno objavil, da vlaga 24 milijonov dolarjev v obrat za proizvodnjo sintetičnega ogljično nevtralnega goriva za svoje avtomobile z motorjem z notranjim zgorevanjem (ICE). Je prvi proizvajalec avtomobilov, ki je to storil, in zdi se pametna poteza. Letna proizvodnja tovarne v Čilu v Južni Ameriki naj bi do leta 2024 znašala 55 milijonov litrov, do leta 2026 pa do 500 milijonov, in Porsche bo edina stranka. Ta goriva bo Porsche uporabljal v svojih voznih centrih športne vožnje Porsche Experience in v prvenstvu v motošportu.

Prvenstvo Porsche Supercup, ki v tej sezoni podpira F1, bo v dirkalnih pogojih preizkusilo biogorivo, ki ga je razvil ExxonMobil, nato pa bodo leta 2022 temu “egorivu” dodali še sintetične komponente. Kljub temu pa Porsche ne podpira odločitev vlad po svetu, ki zamikajo “izgon” motorjev z notranjim zgorevanjem v cestnem prometu, pa četudi bi jih lahko poganjala ogljično nevtralna goriva. Številne vlade so napovedale prepovedi prodaje novih vozil na dizelski in bencinski pogon, in vlada Združenega kraljestva, na primer, je v zadnjem letu svoj rok prestavila za nadaljnjih pet let, na leto 2030.

Porsche bo še letos testiral biogoriva v svojem tekmovanju Supercup, sledila bodo egoriva.

Porschejevi načrti za elektrifikacijo ponudbe ostajajo nespremenjeni; le mesec dni po napovedi ustanovitve svojega čilenskega podjetja za proizvodnjo goriva je Porsche napovedal novo naložbo v hrvaškega specialistaza razvoj in proizvodnjo superšportnih električnih avtomobilov Rimac Automobili v višini 70 milijonov dolarjev, v katerem je zdaj svoj delež povečal na 24 odstotkov. Porschejev cilj je, da bodo do leta 2025 kar 50 odstotkov vseh njihovih prodanih avtomobilov predstavljali električni ali hibridni modeli. Njihov naslednji povsem električni model bo Macan, podjetje pa že govori tudi o električnem Caymanu.

Ob tem je Porsche tudi napovedal, da bi rad še naprej izdeloval model 911. Model, ki je preživel vse druge doslej izdelane cestne avtomobile. Predvsem centri za športno vožnjo in avtomobilski šport, ki bo uporabljalegoriva, so priložnost, da bo 911-ica in drugi modeli z motorji z notranjim zgorevanjem še naprej v pogonu. V obeh primerih se namreč vozite daleč proč od javnih cest in zato niste pod vladnim nadzorom, pa čeprav uporaba egoriv pomeni, da vpliva na okolje tako ali tako ne bo. In če že imate izbiro … le kdo ne bi želel raje gledati in poslušati (ogljično nevtralnih) bokserskih šestvaljnikov v 911-icah, ki se borijo na klasičnih dirkališčih, kot pa enosedežnikov Formule E na začasnih mestnih progah?

Tudi Bentley, ki je seveda prav tako del koncerna Volkswagen, je razkril, da se ukvarja tudi s sintetičnimi gorivi. “Menimo, da bo motor z notranjim zgorevanjem še dolgo obstajal,” je dejal Matthias Rabe, šef razvoja v podjetju, “in če je temu tako, potem menimo, da imajo sintetična goriva lahko pomembno okoljsko prednost. Glede te tehnologije smo optimistični.”

Goriva so ogljično nevtralna, ker so narejena iz obnovljivih virov energije. Tovarna v Čilu izkorišča bogato lokalno vetrno energijo in energijo uporablja za zajemanje ogljika iz ogljikovega dioksida v ozračju, z elektrolizo iz vode pridobiva vodik in ju združuje v obnovljiv sintetični ogljikovodik. Takšno egorivo je veliko čistejše od enakovrednega goriva iz surove nafte, zato je boljše za motorje, ki ga lahko uporabljajo naravnost iz črpalke.

Porschejevo egorivo bo proizvedeno v Čilu, kjer je sicer veliko obnovljivh virov energije; del pilotnega projekta bo morda tudi izvoz zelenega vodika.

Druga velika prednost goriva je, da se lahko pridruži običajni bencinski in dizelski ponudbi skozi uveljavljena prometna in distribucijska omrežja. Takoj, ko se to zgodi, se začno emisije CO2 zmanjševati, in to je dobro, kajti po ocenah naj bi polovico avtomobilov na naših cestah leta 2030 še vedno poganjali motorji z notranjim zgorevanjem. Takšna egoriva lahko pomagajo zmanjšati emisije tudi v ladijskem in letalskem prometu, ki sicer nista primerna za elektrifikacijo.

Slaba stran je, da se za proizvodnjo takšnega goriva porabi veliko energije, vendar bo to vse manjši problem, saj se bo oskrba z obnovljivimi viri povečala. Čeprav so območja z bogatimi naravnimi viri, kot sta vetrna in sončna energija, velikokrat oddaljena od tam, kjer so potrebe največje. Zato je eden od partnerjev v Porschejevem čilenskem podjetju, Siemens Energy, od nemškega ministrstva za gospodarstvo in energetiko prejel 8 milijonov evrov nepovratnih sredstev. “Po vsem svetu se bodo pojavile nove dobavne verige za prenos obnovljive energije iz ene regije v drugo,” pravi Christian Bruch, predsednik uprave Siemens Energy. “Vodik bo imel vse pomembnejšo vlogo pri shranjevanju in prevozu energije, zato je podpora nemške vlade projektu pomemben signal.” Nemčija je neto uvoznica energije.

Carglass

Smo torej končno bližje opevani “vodikovi ekonomiji”?  Sedem podjetij – ACWA Power, CWP Renewables, Envision, Iberdrola, Ørsted, Snam in Yara, je nedavno ustanovilo koalicijo z ambicijo, da bi v naslednjih šestih letih za petdesetkrat povečali proizvodnjo zelenega vodika, ki bi pripomogla k preoblikovanju najbolj ogljično intenzivnih industrij: gre za proizvodnjo električne energije, kemično industrijo, jeklarstvo in dostavno panogo.

Gre sicer za material, ki ga je v energetsko najbolj gosti tekoči obliki težko transportirati in uporabljati, zato se včasih začne kot amoniak, ki je že sam po sebi nevarna tekočina, vendar takšna, ki jo je mogoče lažje prevažati, preden skozi nek drug kemiči postopek postane vodik.

Prav zaradi tega je predlog znanstvenikov za materiale v Dresdnu v Nemčiji tako zanimiv. Mislijo, da so ustvarili veliko varnejši način zadrževanja in sproščanja vodika, tako da ga pri sobni temperaturi kombinirajo z magnezijem in stabilizatorji v obliki sive paste. Načrti so, da bi pasto dobavljali v kartušah, od koder bi jo nato kot zobno pasto iztisnili v komore z vodo, da bi se tako sprostil vodik, ki ga polovica prihaja iz vode in poganja gorivno celico.

Dirka z električnimi tovornjaki

Medtem ko elektrifikacija pomorskega prometa in letalstva še naprej napreduje počasi, se zdi, da je elektrificirani cestni transport na dolge razdalje vse bližje.

Teslin načrt za dobavo Semija, njihovega električnega tovornjaka na dolge razdalje, je znova v načrtih z napovedjo podjetja PepsiCo, da naj bi do konca leta že prejeli 15 Semijev. Semi je ključen pri ambicijah PepsiCa, da svojo kalifornijsko tovarno ustoliči kot ogljično nevtralno. Približno ob istem času bi morali spoznati tudi tehnične lastnosti Semija, ki jih je tekmec Daimler Truck AG že označil za kljubovanje fizikalnim zakonom.

Mercedesov tovornjak GenH2 ima gorivno celico, ki mu omogoča do 1000 kilometrov dosega.

Daimler namreč prav tako razvija svoj električni tovornjak istega razreda, in sicer Mercedes-Benz eActros LongHaul. Za urbano uporabo že obstaja eActros z dometom 200 km, ki ga trenutno preizušajo na terenu, in naj bi na trg prišel še letos. Različica z dosegom 500 km, ki bo konkurirala Teslinemu Semiju, je napovedana za leto 2024.

Daimler je hkrati že razkril tudi tovornjak GenH2, ki je namenjen dolgim potem in ga poganjata gorivna celica ter elektrika, prvi testi pa so predvideni za leto 2023. GenH2 ima dva rezervoarja tekočega vodika, ohlajenega na -253 stopinj Celzija, ki ga dovaja v dve gorivni celici, ti dve pa ga pretvarjata v električno energijo. Motorje lahko poganja tudi razmeroma skromen akumulator, ki sicer podpira gorivne celice, ko tovornjak potrebuje dodatno moč, recimo pri vožnji navkreber. Prekomerna moč gorivnih celic in regenerativno zaviranje polnijo baterije, ki zato, ker so lažje kot v eActrosu, omogočajo večjo nosilnost, ki je v logistiki ključna.

Mercedesov tovornjak z gorivno celico prevaža tekoči vodik, ohlajen na – 253 stopinj Celzija.

Konec lanskega leta so se Daimler Truck, IVECO, OMV, Shell in Volvo Group dogovorili, da bodo sodelovali pri ustvarjanju pogojev za množično uvajanje vodikovih tovornjakov za dolge razdalje v Evropi.

EVO 093
Digitalna izdaja
Nakup preko spleta