GLASUJ ZA SLOVENSKI AVTO LETA 2022

Neuresničeni: Volkswagen EA 266

Malo odpovedanih projektov je imelo tako občutne in drage posledice. A brca Volkswagnovi prvi izbiri za naslednika Hrošča se je pokazala kot prava odločitev.

V tej rubriki se velikokrat posvečamo neuresničenim modelom s športnim in eksotičnim prizvokom. Zato se morda zdi, da majhna kombilimuzina štorastega izgleda ne paše vanjo. A to pač ni le štorast mali avto. Pač pa je večmilijonski nori projekt s sredinsko nameščenim motorjem, ki so ga razvijali pri Porscheju in bi Volkswagen kmalu pognal v franže.

Zgodba iztirjenega projekta se začne v poznih petdesetih, ko je Hrošč v ZDA postal tako velik hit, da so američani nanj čakali po šest mesecev. Ta neobvladljivi uspeh je Volkswagen pognal v nora šestdeseta, ko sta prodaja in dobiček rastla. Posledično pa je VW zajela nakupna mrzlica, med katero so prevzeli NSU in Audi, v Ehra-Lessienu pa zgradili velik testni center. Zadnja poteza se je zdela posebej pretirana, saj se v Volkswagnovem razvojnem oddelku niso ravno potili. V šestdesetih so predstavili le dva nova modela, in oba sta bila variaciji ideje zračno hlajenega Hrošča z zadaj nameščenim motorjem.

V tej luči so se nemški mediji poigravali s Volkswagnom in ga imenovali podjetje enega avtomobila in ene ideje. Znervirani nad tem početjem so pri Volkswagnu v svoj razvojni center povabili dva novinarja časnika Der Spiegel, medtem ko je Hrošč domov prinašal kruh. A zgodba je imela nasproten učinek, saj sta novinarja tam videla kup zapuščenih prototipov. Vsi so imeli zračno hlajen, zadaj nemščen motor, kar je bil le dodaten dokaz očitnega pomanjkanja domišljije v podjetju.

Da bi se znebili slovesa pretiranega zanašanja na en model, so se pri bogatem Volkswagnu odločili za radikalnejši pristop in leta 1966 pri Porscheju naročili razvoj svobodomiselnega družinskega avtomobila za sedemdeseta, ki bi bil »športen, udoben, varen v vožnji, prostoren in majhnih mer«. Za projekt je bil odgovoren Porschejev vodja razvoja, nadebudni mladi inženir z imenom Ferdinand Piëch, rezultat pa je bil EA 266 z vodno hlajenimi vrstnimi motorji, nameščenimi vzdolžno pred sprednjo osjo. Ponudba bi se pričela z litrskim trivaljnikom in nadaljevala z 1,3 in 1,6-litrskimi štirivaljniki, slednji pa bi zmogel dobro začinjenih 100 konjskih moči.

Carglass

Trivratni kombilimuzini bi na enaki platformi sledile limuzine, športni avtomobili in kombiji. Ambiciozen projekt, ki je postajal konec šestdesetih vse pomembnejši, saj se je Volkswagen znašel v manj mirnih vodah. Prodaja Hrošča je upadala, neprijazni menjalni tečaji so zmanjšali debel dobiček, ki je prihajal iz Amerike, slavni zagovornik varnosti, Ralph Nadar, pa je ostarelega Hrošča označil kot »najnevarnejši avtomobil« na cestah. Hitro so potrebovali novost za v svoje salone.

Leta 1969 so EA 266 uradno potrdili za proizvodnjo. Porsche je izdelal 50 prototipov, naročili so izdelavo strojev in izdelali zgodnje promocijske materiale. Volkswagnov rešitelj sedemdesetih je bil na poti. A to EA 266 pač ni mogel biti, saj je bil obupna ideja. Ob nerodni obliki je avtomobil kompromitirala zasnova s sredinsko nameščenim motorjem, zaradi katerega je bilo v kabini vroče, hrupno in polno izpušnih plinov, v dežju pa je bil zelo nezanesljiv. Prav tako se je izkazal za zelo dragega za proizvodnjo, pa tudi za nepotrebno zapletenega za vzdrževanje, saj je motor za vsak najmanjši poseg moral ven.

Oktobra 1971 je vodenje Volkswagna prevzel Rudolf Leiding in že po dveh tednih je ne le ukazal prekinitev projekta, ampak uničenje vsega, kar je bilo povezano z njim. Pri Porscheju so se primerno odzvali, postavili prototipe v vrsto in čeznje zapeljali s tankom Leopard. Preživeli primerek pa je na ogled v Volkswagnovem muzeju.

Projekt je zahteval pet let in 350 milijonov evrov, a lahko bi bilo huje – lahko bi prišel do proizvodnje. Namesto tega pa je Leiding kocke stavil na avtomobil, na katerem so Volkswagnovi inženirji delali še pred odpovedjo Porschejevega EA 266. Šlo pa je za avtomobil, ki je v sedemdesetih zares postal Volkswagnov rešitelj: projekt EA 337, ali tisti, ki ga danes poznamo pod imenom – Golf.

EVO 093
Digitalna izdaja
Nakup preko spleta