Je Cuprina premiera s SUV-jem uspela?

Cupra Ateca 2,0 TSI

Ena najmlajših znamk je končno predstavila prvi model. Da je to športni terenec, morda niti ni tako nenavadno, kot se zdi

fotografije Cupra

Za mnoge presenečenje, za druge spet ne. Cupra, ki že nekaj časa nastopa kot samostojna znamka (čeravno pod okriljem Seata), je na trg poslala prvi model, ki je pričakovano zasnovan na – Seatovi Ateci. In tako bo to tudi v večini primerov v bližnji prihodnosti, že v nekaj letih pa bo Cupra predstavila tudi kak povsem samosvoj model. Morda je formalno res, da je prvi model, ki je v prodaji, Leon Cupra, ki pa (kot to pove že zaporedje v imenu) še ni povsem samostojen model, saj pri Cupri čakajo na zamenjavo cele serije. Novi Leon bo predstavljen ob koncu leta, Cupra pa bo svoj model (torej Cupra Leon – v dveh različicah), predstavila čez dobro leto. Hitro zatem pa bo na cesti še majhen mestni križanec Cupra, ta, katerega imena še ni (zamislite si čokato Arono …). Sedem modelov torej do leta 2021.

Cupra Ateca seveda ne skriva (tesne) sorodnosti s svojimi Seatovimi bratranci. Stilistični popravki so decentni, toda opazni.

Pa nazaj h Cupri Ateci. Inženirji tudi pri tem modelu res niso izumljali tople vode – vsi (ali vsaj večina) elementi v avtomobilu so znani, le zloženi so v povsem novo, samosvojo celoto. Večini se je na predstavitvi utrnilo vprašanje, zakaj SUV pri znamki, ki v ospredje postavlja športnost in veselje do vožnje? Razlog je preprost  – popularnost tovrstnih modelov na trgu je takšna, da tega preprosto niso mogli ignorirati. Ne glede na dejstvo, da visoko težišče in teža pač vplivata na vozno dinamiko, ne glede na vse inovacije in tehnikalije, ki so vgrajene v avto. O tem sicer govori tudi podatek, da imajo praktično vsi pomembnejši (predvsem premijski) izdelovalci vsaj kak model med športnimi SUV-ji, mnogi več kot le enega (tudi v koncernu jih je nekaj, kmalu sledijo tudi modeli VW). Cupra želi biti posebna znamka, po eni strani blizu premijcem, po drugi se spogleduje z masovnimi proizvajalci. Nekje na pol poti med obema svetovoma naj bi bili ti modeli. In takšna je tudi cena – dobro opremljen SUV velja dobrih 45 tisočakov. Po eni strani precej denarja, toda …

Toda za ta denar kupec dobi resen kos avtomobila. Navsezadnje gre za zmogljiv pogonski stroj, štirivaljnik, ki je znan že iz Leona Cupra in zmore 221 kW (300 KM) ter resnih 400 Nm navora. Stalni štirikolesni pogon 4D je ravno tako serijski, z znano tehniko večploščne sklopke pred zadnjim diferencialom, ki zmore na zadnjo os prenesti do 50 odstotkov navora. In menjalnik – sedemstopenjski DSG z možnostjo pretikanja ob volanu, ki ponuja predvsem bliskovito hitro prestavljanje navzgor. Pri Cupri obljubljajo pospešek 5,2 sekunde do 100 km/h, kar je precej impresivno, sploh glede na težo takšne Atece, ki znaša 1.615 kg (z voznikom). In ker omogoča vgrajena tehnika prvič tudi t. i. Launch control ali štartni program, bi že rekel, da jim gre verjeti.

Samo neusmiljeno je treba pohoditi plin, da se vrtljaji dotaknejo omejevalnika, in popustiti zavoro, ko se prednji kolesi za stotinko sekunde zavrtita v prazno, zatem pa silovito preprime zadnji pogon in Ateca se dobesedno izstreli z mesta. Prepričljivo, sploh za avtomobil tega razreda.

V večini primerov je Cupra Ateca povsem dorasla limuzinski konkurenci.

Seveda so inženirji dodelali tudi podvozje, ga za centimeter spustili, hkrati pa vanj vgradili blažilnike z nadzorovanimi ventili (DCC), s katerimi lahko voznik prilagaja delovanje podvozja v treh korakih. Razlika sicer ni velika, je pa opazna. In stabilizatorji (dolgo so se menda igrali z debelino oziroma trdoto obeh, naposled pa le zadaj vgradili čvrstejšega, je povedal Jordi Gene) ter blažilniki se dokaj dobro upirajo teži v hitrih zavojih, toda posedanja karoserije vendarle ne morejo povsem preprečiti. Pravzaprav so nam pri Cupri ustregli in zaprli nekaj kilometrov lokalne ceste. Trije prehodi sicer niso bili dovolj, ampak za pokušino ravno. Kljub relativno ‘visokim nogam’ je vendarle precej agilen stroj, ki se mu zavita regionalka ne upira. Posedanje karoserije ni preveč izrazito, ga je pa vedno čutiti. In v zavoj se brez težav obrne, z nekaj poigravanja na stopalki za plin, pa tudi zadek sledi željam. Verjamem pa, da bo Cupra večino svojega časa vendarle preživela kot presneto hiter in vseeno še dovolj udoben potovalnik.

Šele pri hitrih menjavah smeri je izza volana moč čutiti njegovo višino in predvsem povišano težišče.

Oblikovno je tudi Cupra še vedno Ateca, z nekaj dodatki, predvsem 19-palčnimi platišči in športnejšim zadnjim odbijačem, difuzorjem … V notranjosti pa so seveda najbolj opazni športni sedeži, školjkasti bodo na voljo pozneje, čeprav smo jih na predstavitvi že lahko preskusili. No ja, ker je pač cel avto kompromis, so takšni tudi sedeži. Predvsem udobni. In pa nov digitalni kokpit, kjer gre za Seatovo različico digitalne instrumentne plošče, ki je seveda v mnogočem prilagodljiva. Tudi opreme je več, spisek je dolg, pravzaprav zelo dolg. Od dodatkov pa gre poleg sedežev omeniti le še zmogljivejši Brembov zavorni sistem (diski premera 370 cm, tudi ta je bil že na voljo za Leona), ki je zagotovo najbolj brezkompromisen mehanski element v avtomobilu in omogoča skoraj tako silovit pojemek, kot je pospešek s štartnim programom.

“Brembov zavorni sistem je zagotovo najbolj brezkompromisen mehanski element in omogoča skoraj tako silovit pojemek, kot je pospešek s štartnim programom.”

Na koncu se seveda kot vedno postavlja vprašanje smiselnosti takšne ideje – in nakupa. Ampak (in spet – kot vedno) o tem vselej odloča trg. In trg si tovrstnih SUV-jev očitno želi. Je pa Cupra Ateca, kot ste lahko razbrali, predvsem kompromis – med uporabnostjo, priročnostjo in zmogljivostjo (tudi prehodnostjo in prostornostjo, če res želite). Kolikor je to pač mogoče. Kot tak je seveda zelo spodoben izdelek, posebno še upoštevajoč zmogljivosti in ponujeno opremo.

Matjaž Korošak

Cupra Ateca 2,0 TSI
TEHNIČNI PODATKI
Motor vrstni štirvaljnik, 1.998 ccm, turbo CO2 g/km Moč 221 kW (300 KM) od 5.300 do 6.500 vrt./min Navor 400 Nm od 2.000 do 5.200 pri vrt./min Zmogljivosti 5,2 s (0–100 km/h), 247 km/h Teža 1.615 kg (137 kW/tono) Cena 45.000 EUR
Udobje kljub športnosti
Prožnost motorja
Odločne zavore
Teža
Sedežem manjka nekaj dirkaškega občutka
4.5
EVO OCENA