TBR Speed V12 Turbo

Duh TVR-a Carbere Speed 12 je končno obujen in tokrat še bolj ekstremen kot kadar koli prej

besede David Vivian

To je avtomobil, ki je uničil gred valjev testne mize, ki bi morali prenesti 735 kW (1.000 KM). Je avtomobil, ki zmore pospeševati tako mogočno, da ga je sodelavec John Barker opisal le z eno besedo: “Zastrašujoč.” Nekdanji prvi mož podjetja TVR-a, Peter Wheeler, se je po nočni vožnji domov odločil odstopiti od projekta, saj ga je označil za preveč divjega in zmogljivega za običajen promet.

Da poenostavim, v poznih 90. letih je bil TVR Cerbera Speed 12 preprosto prehiter, da bi lahko zaživel. Kljub temu, da je celoten projekt razvoja 7/12 slonel na snovanju dirkalnika GT1, ki naj bi se spoprijel s konkurenco v Le Mansu, se je 7,7-litrski dvanajstvaljnik s skoraj 900 konji v cestnem avtomobilu, ki je tehtal komajda 1.100 kilogramov, vseeno zdel korak čez tanko mejo med genialnostjo in norostjo. Pa vendar se je takrat med poznavalci širila beseda, da bi lahko bil prav ta TVR avtomobil, ki bi zadal zaušnico takrat nedotakljivemu McLarnu F1.

Po omenjeni vožnji Wheelerja je postal mogočni in neuglajeni TVR preteklost, še preden je lahko postala konkurenca realnost. Nekoliko ironično je cilj prehiteti McLarna F1 (386 km/h) zamrl, vendar je hkrati opogumil ostale proizvajalce, ki so presegli celo mejo 430 km/h. Mednje sodijo Bugatti, Koenigsegg, SSC in Hennessey. Je bil takrat prehiter, da bi zaživel? Morda. Pa vendar se istočasno postavlja vprašanje, če so Cerbero Speed 12 ob mislih na hiperšportnike, ki dve desetletji kasneje mejo tisočih konjev prebijajo kot za šalo, s pepelom posipali nekoliko prehitro?

Šest nekdanjih zaposlenih v TVR-ovi tovarni v Blackpoolu, večina jih je delala na projektu Speed 12, vključno s fantom po imenu Ben, je bilo prepričanih, da je bila odločitev prenagljena. Vse sanje pa je dokončno pokopal ruski ljubitelj Lamborghinijev, ki je z nakupom znamke v krsto TVR-a zabil še zadnji žebelj in Cerbero Speed 12 najverjetneje obsodil na življenje po smrti, ki se odraža le v mitih.

V ekipi projekta Speed 12 Turbo je več nekdanjih zaposlenih iz TVR-a.

In ta ubogi Ben. Ben Morris, namreč. Najstarejši sin Charlesa Morrisa, razvojnega direktorja in solastnika podjetja Helical Technology, katerega zgodovina sega v 60. leta prejšnjega stoletja. V Helical Technology se trenutno ukvarjajo z razvojem aktuatorjev turbopuhal, izpušnimi ventili in prototipi izpušnih sistemov. Med drugim razvijajo sodobne rešitve za avtomobilsko industrijo, med stranke pa sodita na primer Jaguar in Land Rover ter Aston Martin, podružnice pa premorejo celo v Indiji in na Kitajskem.

Da to sicer zelo dolgo zgodbo skrajšam, naj omenim le, da je Ben nekoliko podrezal v očeta in seveda začel z vprašanjem: “Kaj, če …? Kaj, če Cerbere Speed 12 ne bi ravno izkopali iz groba, temveč oživeli le njegov duh, in sicer s sodobno tehnologijo, ki bi jo poiskali kar na domačem regalu.” Z nekaj lastnimi idejami zunanje oblike je nastal prvi TBR Cars Speed 12 Turbo z močjo več kot 1.000 konjev in hitrostjo, ki presega 350 km/h. Enega od primerkov bodo kupcu za 1,4 milijona evrov predali že decembra letos, govora pa je o avtomobilu številka 3. To ni avtomobil, ki je le kopija, temveč povsem samosvoj stroj, ki želi le obuditi duh TVR-a, ki je življenjsko pot sklenil prezgodaj. Veliko prezgodaj.

Karoserija iz ogljikovih vlaken je evolucija originalnega avtomobila.

A zavrtimo čas nazaj k avtomobilu številka 1 – oranžni primerek, ki vsekakor spominja na Wheelerjevega Speed 12, a tokrat s 5,9-litrskim strojem na osnovi Aston Martinovega V12. Vse skupaj je videti kot nekakšna zmešnjava na srečanju junakov iz filma The Avengers. Osnovni videz je vsekakor nasledstvo originalnega TVR-a, ki je pomešan s sodobno tehnologijo podjetja Helical. Njihova misija se glasi – rešiti svet pred nemo digitalizacijo, preveč namensko zasnovo McLarna 720S in neskončno prilagodljivostjo Audija R8, ki je osnovno prevozno sredstvo Tonyja Starka. Namesto tega naj bi prebudil temačne sile, ki se jim ni mogoče upreti, podobne kot jih premore lik Thanosa, super močnega vilinca, ki je bil rojen na Saturnovi luni Titan. No, nekako v tem smislu. Bistvo je, da Speed 12 Turbo aerodinamično ni najučinkovitejši, še manj pa je ‘pozerski’. Je pravo nasprotje, neke vrste avtomobilski odsev mogočnega in nesramnega. Tistega stare šole. Analognega. Prečudovitega.

“Speed 12 Turbo je predstavnik stare šole. Analogen. Prečudovit.”  

 

Celoten prispevek v tiskani izdaji (št. 80)


TBR Speed 12 Turbo

Motor V12, 5.880 ccm, twin-turbo

Moč 755 kW (1.026 KM) pri 6.700 vrt./min

Navor 834 Nm pri 7.000 vrt./min

0-100 km/h 2,9 s

Hitrost 350 km/h+

Osnovnacena 1,4 milijona EUR

evo ocena ★★★★½