4kolesa

Hyundai i30 N vs. Hyundai i30 N TCR

Hyundai i30 N se je že dokazal na dirkališčih in hitrostnih preizkušnjah relijev. Toda – ali lahko tekmuje z dirkalnikom, ki ima le eno poslanstvo? Poglejmo …

fotografije Aston Parrott

Običajni cestni avtomobil proti dirkalniku. Postavite ju skupaj na dirkališče in zelo zlahka je mogoče predvideti, kaj se bo zgodilo. Medtem ko lahko i30 N kupite pri vsakem pooblaščenem prodajalcu, se z njim vsakodnevno vozite v službo, ob tem pa mora izpolnjevati še veliko drugih nalog, ima dirkalnik v svojem življenju le eno nalogo – krog dirkališča prevoziti v najkrajšem možnem času.

Pa vendar je povezanost med dirkalnikom TCR i30 N in njegovim cestnim nasprotnikom nekoliko bolj zanimiva, zato smo sedli za volan obeh, da bi ju primerjali. In priredili celo krajšo dirko.

Delita si namreč več, kot si je mogoče sprva misliti, saj dirkalnik ni le v plastiko odeta cevasta šasija z emblemi znamke in modela. Razlog je jasen, saj je filozofija serije TCR ponuditi dostopnost večjemu številu tekmovalnih ekip in dirkačev. Če si ga želite, vam ga bodo pri Hyundaiju prodali za približno 130 tisočakov – doslej so izdelali že približno 70 primerkov.

Manjše stroške tako omogočajo številni deli, ki prihajajo iz serijskega avtomobila, zato je startna vrsta na dirkah dolga in konkurenčnost zdrava. Takšna serija hkrati omogoča enostavno prepoznavnost modela tako pri ljudeh, ki se želijo hitreje zapeljati na običajnih cestah, kot tistih, ki se lotijo tekmovanja.

Sorodstvo je takoj opazno, čeprav je dirkalnik razumljivo videti veliko bolj namenski.

Ko takole stojita eden ob drugem na dirkališču Tazio Nuvolari Circuit v bližini Milana, je sorodstvo takoj jasno, čeprav je dirkalnik razumljivo videti veliko bolj namenski. Karoserija premore brutalno izstopajoče blatnike za boljšo aerodinamiko in hkrati večji razmik med kolesi na prednji in zadnji osi. Strešni spojler, ki ga nosita posebna nosilca, pa bi bil verjetno korak predaleč tudi za najbolj ogrete predelovalce vozil.

A pod vsem tem se skrivajo številne podobnosti. Po besedah glavnega inženirja oddelka TCR, Matiasa Brutosa Schmidta, si dirkalnik in cestna različica zares delita kar nekaj delov. Školjka je namreč vzeta kar iz proizvodnje linije in bi lahko namesto na dirkalniku končala s kakšnim litrskim trivaljnikom pod motornim pokrovom. Nosilna okvirja spredaj in zadaj, krmilne osi, pokrov in blok motorja, vrata ter okna so povsem enaki serijskemu avtomobilu. Novi deli in tisti, ki so nadgrajeni, gredo skozi testiranja enakih delavcev, ki skrbijo za proizvodnjo običajnih modelov. Tako motošportni oddelek v celoti izkorišča inženirske vire, ki so na voljo v Hyundaijevem raziskovalno-razvojnem oddelku Namyang.

Razlog za to, da uporabljajo testirane serijske dele, je dejstvo, da je končni izdelek enostaven in predvsem zanesljiv. Zasebni dirkači in moštva, ki kupijo i30 N TCR, sicer ne pričakujejo, da bodo njihove dirkalnike lahko servisirali kar pri najbližjem pooblaščenem serviserju, vendar pa si kljub temu želijo avtomobil, ki ne zahteva cele vojske mehanikov in inženirjev, da bi zagotovila njegovo delovanje. Zato je vsaka ekipa na dirkaški konec tedna omejena le na deset članov na avtomobil. 

V notranjosti se križanje med običajnim in dirkalnim avtomobilom povsem konča. V dirkalniku je moralo ven vse, kar ni nujno potrebno. Seveda je teža tukaj ključnega pomena in rezultat je lahko viden, saj je TCR lažji za tristo kilogramov. Ko se voznik splazi skozi križe varnostne kletke, ki povezujejo vse konce avtomobila, in boki padejo v ozko odmerjen dirkaški sedež, prime za volanski obroč, ki je pomaknjen skoraj povsem do prsnega koša. Majhen vsestranski digitalni zaslon, ki prikazuje vse vitalne znake avtomobila, je nameščen daleč naprej na volanskem drogu. Ob zagonu prisilno polnjenega dvolitrskega štirivaljnika s 257 kW (350 KM) se po kabini razleže nefiltrirani kovinski hrup, ki trese školjko avtomobila do te mere, da postane pogled nejasen. Ob tem je, kljub na glavo poveznjeni čeladi, skoraj oglušujoče glasen.

Seveda je i30 N TCR hiter avtomobil, še posebej, če za volanom sedi izkušen voznik, kot je Dickie Meaden. Dirkalnik tudi zavira učinkoviteje, in to s silo, ki povzroča prevračanje želodca. To omogočata zmogljiva zavorna sistema s prednjima kolutoma premera 380 milimetrov, v katera grizeta šestbatni čeljusti.

Steve Sutcliffe je medtem v serijski različici in bo imel na voljo krog prednosti. Izziv je tak – Meaden bi moral prevoziti šest krogov prej, kot jih Sutcliffe pet. Verjetno ste pomislili, da bo to za TCR sprehod, vendar smo naredili domačo nalogo. Vemo namreč, da TCR krog prevozi v približno minuti in 20 sekundah, medtem ko je običajni i30 N Performance na tem 2,8 kilometra dolgem dirkališču na krog počasnejši približno za 15 sekund. Če je izračun pravilen, bi moral Meaden pošteno zagristi, da bi mu uspelo.

Steve pozna in spoštuje cestno različico, saj se je z njo pripeljal z letališča. Seveda z vklopljeno klimatsko napravo. Potihoma je prepričan, da mu lahko uspe, saj ima s tem avtomobilom že izkušnje z vožnjo na dirkališčih. Na zaviti stezi dirkališča Nuvolari ima ob tem prednost, saj je avtomobil postavljen na serijske pnevmatike Pirelli P Zero, ki ne zahtevajo posebnega ogrevanja, medtem ko bo Meaden moral v prvih dveh krogih poskrbeti, da bodo dirkaški ‘slicki’ dosegli delovno temperaturo.

Hyundaijev voznik svetovnega prvenstva turnih avtomobilov Norbert Michelisz zato z veseljem deli nasvet: “Ne pozabi, da nimamo grelnikov. Prva dva kroga vozi pazljiveje, da boš vsaj delno ogrel pnevmatike. Takrat lahko začneš resneje pritiskati.« Bo to dalo Stevu odločilno prednost na tako kratki razdalji? Na koncu se je Steve očitno znašel pod pritiskom, ko je TCR z Dickiejem za volanom začel polniti vzvratno ogledalo njegova avtomobila. Običajni i30 N Performance je sicer narejen tudi z mislijo na kak dan na dirkališču, vendar ima vse svoje omejitve. Pirellijeve pnevmatike postajajo, hm, nekako utrujene.

Le majhna napaka tri ovinke pred ciljno črto je dovolj, da so se Dickieju odprla vrata za prehitevanje. Priložnost je seveda izkoristil in kot prvi ugledal karirasto zastavo. Dirkalnik je tokrat zmagal, čeprav za las.

In ko se Meaden v boksih med pospravljanjem opreme naslaja nad zmago, je Steve že za volanom prijetno klimatiziranega i30 N v spremstvu najljubše glasbe na poti proti letališču, kjer ga čaka hladno pivo.

Preberite tudi
i30 Fastback in Col de Turini