4kolesa

i30 Fastback in Col de Turini

fotografija Aston Parrot

Reli v Monte Carlu ohranja status najbolj prepoznavnega dogodka svetovnega prvenstva, Col de Turini pa njegove najbolj zloglasne etape. Kako jo je prevoziti s Hyundaijevim najnovejšim modelom N?

Monako je kraj, ki pooseblja glamur, kraj, kjer milijarderji pomerjajo svoje superjahte, v igralnicah pa razmetavajo z bogastvom. Monako je kulisa filmskih zvezd in mogulov, avtomobilistični navdušenci pa ga povezujemo le z enim – motošportom.

Kneževina gosti dva najprestižnejša dogodka na svetu – Veliko nagrado Monaka in uvodno preizkušnjo prvenstva WRC – relija Monte Carlo.

Mercedesa-AMG F1 W09 EQ nam za merjen krog po ulicah Monaka pač ni uspelo dobiti, prav tako ne primerka Hyundaijevega stroja i20 WRC – zmagovalca etape na tamkajšnjem reliju. Smo se pa dokopali do ključev nove športne kombilimuzine, ki bi se morala odlično podati našemu cilju.

Ta cilj je Col de Turini, znan kot ena najtežjih in najrazburljivejših hitrostnih preizkušenj na koledarju WRC-prvenstva. Ti ovinki so doživeli vse velike voznike in dirkalnike, iz njih pa v vsaki generaciji naredili junake in legende. Hopkirk v Miniju, Carlsson v Saabu in McRae v Subaruju – vsi so se spopadli s prelazom Col de Turini in tamkajšnjim (muhastim) vremenom. Nekateri uspešneje od drugih. Posebna etapa se po zelo zahtevnem in tehničnem odseku ceste razteza od kraja La Bollène-Vésubie do Sospela. S hitrimi zavoji kombinira 34 izmenjajočih se lasnic, ki so mnogokrat vklesane v skalo. Izziv za vsak avto ali voznika, nagrada pa je sapo jemajoča pokrajina, medtem ko se vzpenjaš v Alpe.

Na takšni cesti bi se superšportniki, ki paradirajo po monaških ulicah, poslovili že v prvi etapi. Preširoki, zastrašujoči in popolnoma neprimerni kot so, bi bili tam vznemirljivi kot nizkocenovni letalski prevoznik. Za vožnjo na Col potrebujemo nekaj okretnega, majhnega, hitrega in odzivnega. ‘Hot hatch’ bi mu rekli. Po možnosti takšnega s sorodstvenimi povezavami v prvenstvu WRC.

Hyundaijev športni oddelek dobro pozna reli Monte Carlo, v prvenstvu so od leta 2014, letos pa so sodelovanje že kronali s konsturktorskim naslovom. To znanje in izkušnje pa so prešle naravnost v razvoj prvih resnih športnih avtomobilov v podjetju.

“Monte je poseben zaradi zgodovinske pomembnosti, seveda,” pravi Thierry Neuville, Hyundaijev voznik na prvenstvu. Mož, ki dobro pozna reli in ki je bil letos za skupno zmago prekratek le za 2,2 sekunde – najtesnejši rezultat v 87-letni zgodovini tega relija.

“Col de Turini je zanimiv zaradi vremena. Spodaj je toplo in sončno, na vrhu pa sta led in sneg,” pravi Belgijec. Kakšen nasvet pa ima za vožnjo v civilnem avtomobilu? “Občuduj razgled, a ne pogleduj v prepade – so preveč grozljivi.”

Andrea Adamo, vodja Hyundaijeve dirkaške ekipe, prikimava zgodovinski pomembnosti Monteja: “Je kot Le Mans ali Indy 500, o njem je slišala celo moja mama. Zmagati tukaj je za vsako posadko zelo poseben dosežek.”

Nasveti Neuvilla in preostalega dela oddelka med razvojem so res vodili do sprememb na avtomobilu, ki ga vozimo tukaj. Naš N Fastback ima elektronsko nadzorovano zaporo diferenciala, 19-palčna lita platišča in Pirellijeve pnevmatike P Zero, ki so jih pri italijanskem proizvajalcu razvili posebej za Hyundaijeve modele N. Zaradi takšnega posvečanja podrobnostim so avtomobili podznamke N tako mikavni. Tovrstna tehnična in razvojna globina je po navadi rezervirana za bolj eksotične stroje.

Večje zavore niso samo kos obremenitvi ponavljajočih se zaviranj, ampak je občutek na pedalu ves čas enakomeren in progresiven, zaradi česar je lažje prilagajati zavorno silo. Tudi zavore so naredili tako, da so kar se da zmanjšali nevzmeteno težo. Z aktivnim izpuhom in nastavljivimi voznimi programi pa i30 za prikaz dirkaškega genskega zapisa ne potrebuje več dodatne spodbude.

Na tako zavitih cestah, kot je Col de Turini, je i30 Fastback N odličen.

Na tako zahtevnih cestah, kot je Col de Turini, je i30 Fastback N odličen. Čvrstejša karoserija in opornik zadaj zagotavljata oprijem, nadzor karoserije in predvidljivost, medtem ko zapora diferenciala brez izgube oprijema razporeja moč med sprednjima kolesoma.

Med vožnjo na takšnem odseku padeš v pravi ritem. Ko enkrat dobiš občutek za avtomobil in cesto, se naučiš vse narediti ravno prav – hitrost, zaviranje, točke vstopa v zavoj, dodajanje plina v pravem trenutku. Za malenkost se je treba prilagoditi vremenu in podlagi, a ko ti uspe, ponudi Col neskončno nagrajevanje po vsakem zaključenem odseku. Nato prispeš na vrh, kjer te pričaka razgled na Monako spodaj in Alpe za teboj. Čaroben kraj.

Hyundaijev prvi poskus s športno limuzino je izjemen dosežek – N ali Fastback N. Filozofija izpostavljanja občutka in predvsem vključevanja v dogajanje med vožnjo pomeni, da avto omogoča vozniku kar najbolj intenzivno doživljanje ceste, kot je Col de Turini. V deželi igralnic se zdi, da Hyundai drži v rokah vse najboljše karte.

Preberite tudi
Hyundai i30 N vs. The North Coast 500