Kam je padel Mazdin as?

Mazda CX-30 Skyactive-X 180

Revolucionarnost na Mazdin način. Ne avto kot tak, pač pa motor. Kombinacija dizelske tehnologije in tehnologije Otto. Pa gre res za tehnološki preboj?

fotografije Klara Kulovec

Mazda se zadev vedno loti na svoj način in skozi zgodovino so večkrat tudi uspešno pokazali in dokazali, da gre tudi drugače (se še spomnite rotacijskega ali Wanklovega motorja). No, kakšna zamisel je šla tudi precej tiho v anale zgodovine (se še spomnite dizelskega motorja Comprex), ampak s kar nekaj tehničnimi pogruntavščinami – bolj ali maj revolucionarnimi, pa so vseeno razburkali avtomobilsko srenjo. 

Že nekaj časa so vztrajno razvijali motor s spremenljivo kompresijo, za katerega so trdili, da imajo v rokavu asa. Ideja seveda ni nova, ampak doslej preboja še ni bilo, saj je mehansko tak motor seveda težko konstruirati, kaj šele ga narediti primernega za serijsko proizvodnjo. Ampak so ga, vsaj trdijo tako. No, pri motorju Skyactive-X gre pravzaprav za kombinacijo tehnoloških rešitev dizelskega in Ottovega motorja, z malo tehničnimi posebnostmi, saj jih je večina skrita le v motornem menedžmentu.

Novi motor lahko le ob pravem pristopu pokaže svoj potencial.

Motor izkorišča visoko kompresijsko razmerje (podobno dizelskemu, 16:1), kar je pogoj za bolj učinkovito pridobivanje energije iz eksplozije. Sprva bat stisne izredno revno mešanico goriva, kar pa še ni dovolj za samovžig. Takoj zatem sledi droben vbrizg bogatejše mešanice v prostor okoli svečke, ki ga vžge iskra. Hipen vžig sproži nekakšen tlačni bat v valju, ki potem redno mešanico stisne do te mere, da nastane samovžig. Seveda je tak način vžiga bolj učinkovit, saj zgori enakomerno in hitro po celem zgorevalnem področju, ne le okoli svečke. Ob tem pa je vžig nadzorovan, tako da ni klenkanja. Hkrati s tem lahko motor glede na podatke in zahteve ves čas prehaja med fazo delovanja z revnejšo mešanico s kompresijskim vžigom (s pomočjo svečke) in bogatejšo mešanico, saj ima vsak valj svoje tipalo, hkrati pa računalnik vseskozi prilagaja vbrizg in količino goriva.

Celoten prispevek v tiskani izdaji (št. 86)

Matjaž Korošak

Mazda CX-30 Skyactive-X 180
TEHNIČNI PODATKI
Motor vrstni štirivaljnik, 1998 ccm, CO2 g/km Moč 132 kW (180 KM) pri 6000 vrt./min. Navor 224 Nm pri 3000 vrt./min. Zmogljivosti 8,5 s (0-100 km/h), 204 km/h Teža 1368 kg (96 kW/tono) Osnovna cena 24.790 EUR
+
skladne poteze
premijska notranjost
okretnost
menjalnik
-
motor, ki daje samo toliko, kolikor to želi voznik
3.5
EVO OCENA
Preberite tudi
Športnik z zavezano kravato