Mrtvorojeni: Porsche 965

V rubriki avtomobilov, ki nikdar niso ugledali luči sveta, se tokrat posvečamo nesojenemu nasledniku 911 Turbo, ki je postal žrtev svetovne gospodarske recesije

Porsche 965 je bil spočet v poznih 80. letih prejšnjega stoletja kot naslednik modela 911 Turbo in bi se uvrščal nad prihajajočo Carrero 964. Na podlagi izkušenj iz omejene serije 959 so se inženirji odločili za vgraditev dvojno prisilno polnjenega, vodno hlajenega šestvaljnika z nasproti ležečimi valji in s štirimi ventili na valj. Zraven naj bi bili še štirikolesni pogon, opcijski dvosklopčni menjalnik in nastavljivo zračno vzmetenje. Skratka, arhitekturo bi si delil s Carrero 964, videti pa naj bi zelo podoben 959-ci. 

Ciljna moč motorja naj bi bila 272 kilovatov (370 KM), kar naj bi zadoščalo za končno hitrost nekaj čez 300 kilometrov na uro. Cena ob predstavitvi naj bi dosegla približno 90 tisočakov (nemških mark). To bi bilo dobrih 20 tisočakov več, kot so zahtevali za 911 Carrero 4. Za derivat 911-ice kar precej denarja, pa vendar spet ne toliko, saj bi 965 ponujala več tehnologije kot recimo idejni prednik, predstavnik skupine B. Če bi projekt ugledal luč sveta, bi ga pri Porscheju označili kot 969. 

Po odobritvi projekta leta 1984 je razvoj 965 potekal uglajeno in brez posebnih težav hkrati z razvojem cenejšega sestrskega modela 964. A kot se včasih zgodi, so se nad projekt pričeli zgrinjati črni oblaki. Prvo težavo je predstavljal 3,5-litrski agregat, ki mu pri Porscheju niso namenili dirkaške tehnologije tistega iz 959, kjer denar ni bil ovira. Motor nikakor ni dosegal želene moči 272 kilovatov, kar je inženirje spravljalo v obup in iskanje novih možnosti. Na mizi so bile vse opcije – od novega turbo V6-motorja, ki bi ga izpeljali iz Mezgerjevega projekta V8 IndyCar, do povsem novega V8, ki bi si ga delil z limuzinskim modelom 989, ki prav tako nikdar ni ugledal luči sveta. 

A na žalost je leta 1987 nastopila svetovna recesija in pri Porscheju, ki je v času debelih krav precej zapravljal, so kmalu ugotovili, da je treba pričeti zelo gospodarno gledati v prihodnost. Zasilni finančni program je predvidel takojšnjo ustavitev manj pomembnih modelov, kot recimo 984 Junior s sredinsko nameščenim motorjem ali pa 928 kabrio.

965 je sicer nekako preživel celotno dogajanje, a so bile za to potrebne žrtve. Prva žrtev je bil tekočinsko hlajeni šestvaljnik, ki so si ga inženirji želeli zaradi doseganja ciljne moči. Kljub temu in dejstvu, da si je precej sklopov delil s sestrskim 964, to ni bilo dovolj, zato je nadzorni svet ta motor potisnil na stranski tir. Namesto tega naj bi 965 poganjal motor iz 911 Turbo s precej manj moči, vendar pa bi zato model 965 lahko vsaj prišel v salone. Pa še težav z razvojem tekočinsko hlajenega motorja bi se tako znebili in bi ga ob zmožnostih spet lahko obudili v boljših časih. Ampak žal tudi to ni pomagalo, saj se je prodaja Porschejevih modelov leta 1988 dobesedno sesula. Podjetju je krvavo primanjkovalo denarja. Morda tudi zaradi slabih rezultatov modela 959, ki se ni prodajal tako, kot so to pri Porscheju upali. Treba je bilo še bolj ‘zategniti pas’ in 965 z motorjem, ki nikakor ni zmogel želene moči, hkrati pa je bil s tehnološko naprednim dvosklopčnim menjalnikom in tehnologijo vzmetenja, ki še nista bila do konca razvita, odličen kandidat za odstrel. Novopečeni šef Porscheja Ulrich Bez (kasneje šef pri Aston Martinu) je vzel pod drobnogled nesrečnega 965 in kmalu ugotovil, da zanj trenutno ni rešitve. Tako je leta 1988 Porsche model 965 ukinil.

Porsche je tako svojo pozornost preusmeril na sestrski model 964, ki so mu po hitrem postopku namenili prisilno polnjen agregat iz modela 930 in menda mu še danes nekateri v šali pravijo 965. Pravi 965 je tako neslavno končal svoje življenje, preden ga je sploh začel. Vseh 16 prototipov je bilo uničenih. Preživel je inženirski model, ki stoji v Porschejevem muzeju in je nema priča o težavah, ki jih je povzročal motor, ta je ne nazadnje pokopal celoten projekt. Na muzejskem primerku pa na zadnji osi kraljuje Audijev V8.

Preberite tudi
Samozavestni novi Hyundai i10