Na točki preobrata?

Mercedes-AMG A 45 S

Prvotni Mercedes-AMG A 45 je bil hiter avtomobil, vendar hkrati ne prav prefinjen, nedovršen in voznika ni nagrajeval. Se je to z novim modelom spremenilo?

besede Antony Ingram
fotografije
Aston Parrott

“Najzmogljivejši prisilno polnjeni štirivaljnik na svetu” nazorno piše v tiskovnem materialu kompaktneža Mercedes-AMG A 45 in njegovega štirivratnega derivata CLA 45, ki ga je težko opredeliti v določen segment (pri Mercedesu vam bodo namreč hoteli dopovedati, da gre za kupeja, kar je postala takoj za ‘športni’ in ‘emocionalni’ ena najbolj oguljenih fraz v avtomobilskem leksikonu). Težava je, da sta predhodna modela A 45 in CLA 45 le s težavo zabavala voznika, čeprav je štirivaljnik že takrat zmogel radodarnih 280 kW (381 KM). Moč je v drugo zrasla na izjemnih 310 kW (421 KM) oziroma pri različicah brez dodatne oznake S na 285 kW (387 KM). Pa vendar nekaj dodatne moči še ne pomeni, da premoreta tudi tisti ščepec sestavin, potrebnih za vozniško prepričljivost.

Na srečo sta imeli obe različici nekoliko lažji začetek, saj so pri AMG-ju v začetku tega leta predstavili še izvedbi A 35 in CLA 35 ter s tem kupcem ponudili nekoliko dostopnejša avtomobila, podobno kot so to storili pri večjih hišnih modelih s šestvaljniki ter oznakama 43 in 53, pri čemer je pri slednjih motorju v pomoč še hibridni sklop. In verjemite, da sta A 35 in CLA 35 odlična avtomobila, pravzaprav veliko boljša, kot sta bila zmogljivejša predhodnika z oznako 45. Ob tem sta tudi bolj športna in emocionalna (se opravičujem), kot je recimo Volkswagnov Golf R.

Edini kamen spotike bi lahko bilo dejstvo, da sta – preveč izpopolnjena, saj sem se nazadnje za volanom ‘le’ 306 konjskih moči zmogljivega A 35 vprašal, čemu zapraviti zajetnih 15 tisočakov za tistih sto in nekaj dodatnih konjev. Le kaj so lahko pri AMG-ju storili toliko drugače, da bi upravičili ceno? Mar bi ponudili nekakšno brutalno različico Black Series z odstranjeno zadnjo klopjo?

Priznati je treba, da se omenjeni znesek delno upraviči že na papirju. Dodatne moči ni mogoče prezreti: 310 kW (421 KM) in 500 Nm navora se sliši zdravo za vsak avtomobil, kaj šele za petvratnega kompaktneža in neke vrste kupeja. A pri AMG-ju niso privili le pritiska turbin in vse drugo pustili, kot je bilo. V resnici govorim o povsem novem motorju, ki so ga zavrteli za 180 stopinj, in s tem turbopuhalo z dvema vetrnicama ter izpušni sistem namestili zadaj ob požarni steni, medtem ko je sesalni kolektor dobil mesto spredaj, kjer je tudi najbolj optimalno. V omenjenem turbopuhalu so zmanjšali trenje, ventil prekomernega tlaka (wastegate) je elektronsko nadzorovan, turbopuhalo pa hladijo voda, olje in zrak, pri čemer za dotok slednjega skrbijo posebni vodi v pokrovu motorja. To je tehnika, ki so se je snovalci naučili iz hišnega V8, ki ga je mogoče najti nekoliko višje na AMG-jevi hierarhični lestvici. 

Motorju so lastni tudi drugačni ventili, dvostopenjski vbrizg goriva, dve vodni črpalki za ločeno hlajenje bloka in glave motorja, dvostopenjski hladilnik polnilnega zraka, ki se mora spoprijeti z zahtevami na običajni cesti in dirkališču. In še nekaj, ta dvolitrski stroj je povsem legitimni izdelek iz Afalterbacha, saj ga od začetka do konca ročno sestavi en človek.

Ko govorimo o podvozju, se zdi, da so pri Mercedesu dodali toliko materiala, da bi lahko zgradili novo proizvodno linijo, vzmeti in prilagodljivi blažilniki pa so za ta modela povsem novi. Sprednji in zadnji okvir sta vpeta togo, enako pa velja tudi za volanski mehanizem s prilagodljivim razmerjem. Moč se na kolesa prenaša preko osemstopenjskega dvosklopčnega menjalnika, medtem ko premore štirikolesni pogon 4Matic+ AMG-jevo vektoriranje navora, ki sloni na paru večploščnih sklopk na zadnji osi, tu pa je še možnost vklopa voznega programa za driftanje.

Vsega tega, ko se prvič približate avtomobilu, seveda ni mogoče videti. Pa tudi sicer A 45 navzven ni veliko drugačen od šibkejšega A 35. Najbolj dramatičen videz je mogoče doseči s paketom za aerodinamiko AMG, ki stane nekaj več kot dva tisočaka, a ga tokratni rumeni testni primerek na žalost ne premore. Sicer pa pojdite v konfigurator na Mercedesovi spletni strani, odkljukajte vse okvirčke in dobili boste občutek, kaj ta doda k zunanji podobi. Enako velja tudi za notranjost. Školjkasta sedeža sta sicer trda, vendar ponujata izdatno oporo telesu in sta prijetna, volanski obroč je oblečen v alkantaro, notranjost pa ostaja ena najbolj sodobnih in všečnih v razredu. Le besede Mercedes ne smete omeniti v običajnem pogovoru, saj boste s tem prebudili glasovnega asistenta, kakor se je vsaj štiri- ali petkrat zgodilo tudi meni, medtem ko sem se s fotografom Astonom Parrottom pogovarjal o formuli 1. Nekaj čričkov tu in tam pa napeljuje na to, da bi lahko bila kakovost izdelave za odtenek boljša.

Osnove dajejo, podobno kot v A 35, dober občutek. V udobnem načinu deluje blaženje sproščeno in celo bolje kot v običajnih različicah razreda A, nepravilnosti v podlagi ostanejo za potnike dobro pridušene, enako pa velja tudi za vetrni piš. Le glasno grgranje iz izpušnega sistema vozniku zagotavlja, da so mu po nakupu tudi zares predali najbolj športno različico. Kot sem ugotovil že za volanom A 35, z voznim programom Sport ni treba izgubljati časa, saj je s priročnim stikalom na volanu bolje prestaviti kar v Sport+. Še vedno lahko namreč s stikalom na drugi strani na primer utišate zvok motorja ali prilagodite čvrstost blaženja trenutnim razmeram. A reči je treba, da ponuja A 45 najboljšo izkušnjo v najbolj ekstremnih nastavitvah.

Vse komponente se v trenutku dramatično napnejo, z izjemo podvozja, ki ne deluje nič bolj brezkompromisno kot v udobnem načinu Comfort. Volanski mehanizem postane bolj obtežen, motor je odzivnejši, menjalnik pa se dela loti z več zanosa. V trenutku, ko stopalko plina potopite do konca, se po kabini razleže globok zvok, ki je na trenutke celo preveč vsiljiv. Ja, tudi A45 se, na žalost, ni mogel ogniti ojačevalniku zvoka v notranjosti, ki ga je v AMG-jevem slovarju mogoče najti pod besedno zvezo Performance Sound. Poskusite ga prezreti in raje odprite stranska okna, saj štirivaljnik od zunaj zveni fantastično nesramno in med prestavljanjem razveseljuje s pokanjem.

Resnica je tudi, da je A 45 hitrejši kot A 35, čeprav razkorak ni tako velik, kot sem pričakoval. Morda zato, ker so zmogljivosti motorja dosegljive skoraj povsem na dnu motornih vrtljajev (največji navor je sicer na voljo pri 5.000 vrt./min, vendar za silovito pospeševanje poskrbi že od dveh tisočakov naprej). Zato sem večino časa vozil prestavo višje, kot bi sicer bilo možno. Pri pospeševanju iz ovinka pa odrezavost pri zadnjih nekaj sto vrtljajih pred rdečim poljem nadomešča z udarnostjo navora v srednjem območju delovanja. No, nekaj k temu pripomore tudi teža, saj mora A 45 v primerjavi z A 35 s seboj voziti dodatnih 80 kilogramov. 

Je hitrejši kot A 35, čeprav razkorak ni tako velik, kot sem pričakoval.

Podobno kot pri A 35 je tudi pri A 45 mogoče opaziti velik korak naprej na področju delovanja podvozja. Volanski mehanizem je še vedno lahkoten tudi v načinu Sport+, vendar se oddolži s filigransko natančnostjo. In če Michelinove pnevmatike Sport 4 S obremenite, kot se pri dinamični vožnji spodobi, se lahko skozi volanski drog v voznikove dlani prenese nekaj koristnih informacij. Oprijem prednje osi je izjemen, in to vse od vstopa v ovinek do izhoda. Le na resnično gladkem asfaltu prednji konec grozi s prekrmarjenjem, vendar dobra uravnoteženost omogoči, da je za protiukrep treba le nekoliko zmanjšati plin ali ga v nekaterih primerih dodati in prebuditi zadnji diferencial z vektoriranjem navora. To je sicer mogoče storiti že noro hitro po vstopu v ovinek, ko prednji pnevmatiki zagrizeta v podlago, zadnji pa skrbita, da celota ostane usmerjena v vrh ovinka. Če pritiskate dovolj močno, bo zadek za nekaj stopinj ušel iz smeri, vendar to od voznika zahteva le manjši popravek v smislu skromnega zasuka volana v nasprotno smer. 

CLA 45 S do 100 km/h pospeši desetinsko počasneje kot A 45 S, oba pa imata največjo hitrosti omejeno na 270 km/h.

Zdi se, da CLA 45 z dodatno težo za zadnjo osjo zavija še nekoliko bolj voljno, a je to morda le občutek, saj je volanski mehanizem, ne vem natančno, zakaj, za odtenek lahkotnejši. Zavore so enako zmogljive, čeprav so na začetku hoda stopalke nekoliko mehkobne, oba pa se iz ovinka proti naslednji ravnini zapodita z enako mero vihravosti. Če bi moral izbirati, bi se odločil za CLA-ja, saj je videz majhnega CLS-a po svoje bolj prepričljiv.

Nisem pa prepričan, ali program za drift pri vsakodnevni vozniški izkušnji prinaša neko dodano vrednost. Kakorkoli že, pri Mercedesu so dokazali, da znajo ponuditi vznemirljiv in všečen športni petvratnik (kot tudi kupe, ki to ni, saj je prej športna limuzina). A so enako dokazali že z A 35, ki je prav tako zelo impresiven, čeprav za odtenek manj zmogljiv, vendar pa zato tudi 15 tisoč evrov cenejši … 


Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ 

Motor vrstni štirivaljnik, 1.991 ccm, turbo 
Moč 310 kW (421 KM) pri 6.750 vrt./min 
Navor 500 Nm od 5.000 do 5.250 vrt./min 
Teža 1.635 kg 
Razmerje teže in moči 190 kW na tono 
0-100 km/h 3,9 s 
Hitrost 270 km/h (el. omejena) 
Cena 64.962,30 EUR

evo ocena ★★★★ ½