Kljub temu, da avtomobilski proizvajalci sami ponujajo pestro izbiro različnih platišč, to še ne pomeni, da na trgu ni prostora za neodvisne proizvajalce. Slednji z napredno tehnologijo in obliko še naprej nudijo zelo pestro izbiro

besede Brett Fraser

Večina avtomobilskih proizvajalcev ima kar dober občutek pri oblikovanju litih platišč za svoje avtomobile, ki v svetu nekaj pomenijo. Samo pomislite na obliko platišč raznih Porschejev, večine Ferrarijev, BMW-jev serije M ali pa na obliko platišč Lancie Delte Integrale in Peugeota 205 GTi. To naj bi bil (vsaj teoretično) vsekakor zadosten razlog za zahtevnejše poslovno življenje neodvisnih proizvajalcev platišč. A kot pri večini stvari se tudi tukaj vedno najde nekdo, ki hoče izstopati. Ta serijska platišča mu ne ustrezajo več, saj so postala preveč vsakdanja.

Dandanes je zgodba nekoliko drugačna, saj je večina avtomobilskih znamk odkrila potencialni dodatni zaslužek ravno s prodajo različnih oblik platišč, in resnici na ljubo je treba priznati, da nekatera med njimi delujejo izjemno. Zakaj bi se potemtakem sploh še ubadal s ponudbo neodvisnih proizvajalcev? In kljub temu je trg še kako živahen. Navzlic resni ponudbi originalnih platišč avtomobilskih znamk je neodvisni trg še precej obsežnejši. Ti proizvajalci imajo skritega ‘asa v rokavu’ – reče se mu velikost platišč. Darryl McNey, direktor prodaje pri podjetju Rimstock, ki med drugim izdeluje platišča znamke Team Dynamics, pravi: “Trg od nas pričakuje večja platišča, bodisi po premeru ali pa po širini. Je pa res, da je danes trg precej zasičen, saj so tudi avtomobilisti pričeli izdelovati večja platišča. Dandanes je recimo povsem normalno, da so na primer na Cliu R.S. serijsko nameščena že 18-palčna platišča. To pomeni, da moramo biti vsaj korak pred avtomobilisti. Za nas je nekaj povsem normalnega, da izdelujemo 23- ali pa 24-palčna platišča, saj so SUV-ji in pick-up-i v tem trenutku najhitreje rastoči segment.”

Velika platišča nedvomno pritegnejo pozornost, zato se neodvisni proizvajalci še zmeraj držijo mota ‘hitreje, lažje, trdneje’. Vedno bolj izpopolnjena računalniška tehnologija in programi CAD pa pri procesu izdelave izjemno pomagajo, saj točno povedo, kje in koliko je mogoče odstraniti odvečnega materiala (oziroma teže), brez ogrožanja strukturne integritete platišča. Bolj podrobno to razkrije pogled na izjemno tanke krake platišč, na skoraj zanemarljivo tanek rob in elegantni praznini sredice platišč. Šele natančno poznavanje lastnosti določenih materialov in njihove strukturne integritete s pomočjo zelo napredne računalniške tehnologije je omogočilo tako striktno shujševalno kuro. In to podrobno poznavanje različnih materialov botruje tudi zelo kreativnemu pristopu oblikovalcev platišč.

Tradicionalno se aluminijasta kovana platišča izdelujejo iz posameznega bloka aluminija z uporabo visokega pritiska in temperature. Posledično je izdelek izjemno čvrst in lahek. Ta način proizvodnje je do nedavnega predstavljal vrh proizvodnje ali največ, kar neodvisni proizvajalci zmorejo. Ker pa gre za zelo majhen segment proizvodnje, pomeni, da je temu primerna tudi cena. Sedaj pa se je pričel uporabljati nov način proizvodnje, ki mu pravimo ‘Flow-Forming’ ali pretočno oblikovanje kovin; podjetje Speedline zanj pravi, da je njihov izum, čeprav ga dandanes uporabljajo že vsi pomembnejši večji in manjši izdelovalci platišč. Proces se prične s kovano osnovo, le da z debelejšim in ožjim robom platišča. Medtem ko je kolo še vroče, ga namestijo na centrifugo. Naslednji korak obdelave predstavlja hitro vrtenje vročega platišča na centrifugi z oblikovalskimi valjčki na prednjem delu platišča, ko se pod visokim pritiskom prične oblikovanje. Valjčki se od zgoraj pomikajo navzdol in raztezajo vroč aluminij. Elastičnost vročega aluminija pa pomeni, da ga je mogoče pošteno raztezati, kar seveda pomeni večjo širino platišča. Vrtenje in raztezanje aluminija sicer nekoliko spremeni njegovo strukturo, posledično je ta še bolj trd in predvsem – tanjši. To pa pri izdelavi platišča pomeni uporabo manj materiala, kar spet pomeni lažje kolo. Tudi do 25 odstotkov je lahko lažje od primerljivega kovanega platišča.

Največja novost pri razvoju platišč neodvisnih proizvajalcev pa zadnjih nekaj let prihaja iz podjetja Dymag, ki zagotovo presega zmožnosti velike večine proizvajalcev. Zadeva se imenuje Boxstorm. Posebnost tega izdelka je naležni del platišča (obroč), ki je izdelan iz karbonsko-kompozitnih materialov, vanj pa se pozneje s pomočjo vijakov iz titana pričvrsti aluminijasti osrednji, notranji del platišča. Posebnost takšnih ročno izdelanih platišč je (jasno) manjša teža, tudi do 25 odstotkov v primerjavi s kovanimi približki in kar med 30 in 40 odstotki manj vrtilne mase telesa. Slednje ima predvsem vpliv na pospeševanje in zaviranje, ter predvsem na to, kako rotacijske sile vplivajo na volanski mehanizem v zavojih.

“Posebnost takšnih ročno izdelanih platišč je manjša teža, tudi do 25 odstotkov v primerjavi s kovano konkurenco.”

Med prvimi sta se za uporabo Dymag Boxstorm kompozitno-karbonskega ogrodja platišč odločila BAC Mono in električni Fisker EMotion, s svojim lastno oblikovanim osrednjim delom aluminijastega središča. Je pa to ogrodje narejeno tako prijazno, da pravzaprav omogoča enostaven lastni osrednji aluminijast del za vse uveljavljene avtomobiliste in druge neodvisneže.

Medtem industrija platišč še naprej išče lažje in trdnejše materiale za svoje izdelke, nove oblikovalske zaključke, kot recimo keramični premaz (v primeru podjetja Rimstock kar dvobarvnega), in še bolj napredne tehnologije izdelave.