Subaru WRX STI FINAL EDITION

Subarujev WRX STI Final Edition je zadnji v dolgi vrsti sijajnih Imprez, ki so krasile ceste tod in okrog. Zapeljali smo ga na prizorišče enega največjih WRC triumfov njegovega prednika in obiskali domači kraj njegovega najslavnejšega voznika

besede Adam Towler
fotografije Aston Parrott

Ko se dan bliža koncu, se žareče sonce nahaja v neprijetno nizkem položaju, saj se žarki neusmiljeno lomijo na sledeh mrtvega mrčesa Subarujevega vetrobranskega stekla, učinek pa je podoben bleščanju skozi nešteto drobnih diamantov. Za menoj je dolga pot. Kar nekaj je bilo tistih, ki sem se jim ob razkritju svojega načrta obiskati Škotsko s Subarujem WRX STI zasmilil, kar nekako sovpada z zelo razširjenim dojemanjem tega avtomobila kot neudobnega. Vendar je avtocesta že za menoj in pod ter okrog mene se nahaja otipljiv stroj, ki ne odseva le sodobne tehnologije. Z njim se odlično razumeva, saj naju veže posebna vez in do njega sem celo zaščitniški. Še posebej zato, ker je ta avtomobil narejen iz materije, ki je hkrati tudi osnova te revije. Ja, vem, da se danes ne imenuje več Impreza, vendar mi tokrat odpustite takšno poimenovanje …

“Impreza WRX STI Final Edition je narejena iz materije, ki je hkrati tudi osnova pričujoče revije.”

To je v prvi vrsti osebno potovanje v iskanju skrajnega. Skrajne reli preizkušnje, skrajne Impreze in skrajnega voznika – mladega vodovodnega inštalaterja iz kraja Lanarkshire, ki je spremenil svet. Moj edini pravi dirkaški heroj, ki sem ga kadarkoli imel. To je seveda Colin ‘Jekleni’ McRae.

WRX STi v duhovnem domu – v gozdu Kielder.

Impreza in Evo magazin sta imela odličen začetek: že prva številka je gostila mistično različico 22B s širokimi boki in nasploh prelepo postavo, medtem ko je pozneje težko minila številka brez prisotnosti katere od izvedb. V času začetkov te revije je Impreza Turbo že prerasla zadržano zunanjost in posmehljivo ceneno notranjost. Na zadek se je naselilo veliko krilo, blatniki so dobili večje obline, sedeži z več opore telesu pa so le še dodatno podkrepili športno osebnost. Podvozje se je s pomočjo specialista Prodrive avtomobil s sicer stalnim štirikolesnim pogonom spremenilo v nekaj bistveno bolj oprijemljivega, bolje uravnoteženega in zaostrenega. Naj le spomnim na britansko različico 1999 RB5, ki je prepričala prav zaradi posegov na podvozju in motorju podjetja Prodrive.

Seveda to ni bilo po okusu vseh in velikokrat je bilo slišati: “Pa ne že spet Impreza!” Razumljivo, ko pa so si različice sledile kot po tekočem traku: P1, Type RA in nato WRX STI 4, 5 in 6 ter vsa ostala nomenklatura, ki jo pozna sleherni Subarujev navdušenec. Hm, za vedro ledeno mrzle vode je sicer poskrbel model z vzdevkom ‘Bug Eye’, ki se je nanašal predvsem na žaromete. Ti so namreč spominjali na oči hrošča. Za tem oblikovalskim spodrsljajem Impreza nikoli več ni premogla nekdanje privlačnosti, ki je navduševala tako šolarje kot lastnike novih M3-jev. Pa vendar je sledilo še nekaj omembe vrednih različic, ki so skrbele za visoke prodajne številke. Vse do konca leta 2007.

Ob zmerni vožnji deluje Final Editin čudno. Če je vožnja zavzeta, potem so na pravem mestu vsi koščki sestavljanke.

Takrat je prišla na vrsto petvratna karoserijska izvedba. In vse je šlo k vragu. V zadnjih letih se je limuzinska izvedba sicer vrnila, vendar se privrženci niso mogli znebiti občutka, da je Subarujevim možem nerodno obujati dirkaško zgodovino, ki so jo povsem zanemarili. S tem so seveda izgubili možnost oglaševanja športnega avtomobila za vsakogar, ob tem pa je treba priznati, da se je v teh letih zvrstila kopica bolj privlačnih športnih kompaktnežev, ki so bili videti bolje, so cenejši za vzdrževanje in enako hitri. Impreza je medtem obstala na mestu in zgodovina jo je v celoti pogoltnila.

In kako je bilo s Colinom? Tudi v tem primeru so bili vzponi in padci. Tista divja leta nore hitrosti, uničevanja Sierr Cosworth RS druge za drugo so bila za njim. No, vsaj delno. Sledilo je zmagoslavno obdobje s Subarujem skupine A, gladka zmaga na zahtevnem reliju WRC Velike Britanije in leta 1995 naslov svetovnega prvaka, ki ga je osvojil kot najmlajši voznik v zgodovini. Istočasno je bil McRae tudi prvi Britanec, ki mu je uspelo osvojiti svetovno prvenstvo. Nato so sledila zapletena leta s Fordom in udeleževanje na drugih področjih motošporta, nakar je leta 2007 vse skupaj za vedno prekinila tragična nesreča s helikopterjem. Dirkaški svet je takrat ostal še brez enega heroja, saj je le dve leti pred njim umrl prav tako svetovni prvak Richard Burns. Ta dogodka sta v reli športu na Otoku in tudi drugod pustila veliko črno luknjo.

Po gozdu Kielder na Škotsko.

O tem sem imel na poti, ki je za menoj, dovolj časa za razmišljanje, vendar sem sedaj prispel v gozd Kielder. Ne morem si kaj, da mu ne bi nadel vzdevka ‘Killer’ (ubijalski). Če ste avtomobilski navdušenec in ste odraščali v 70., 80. ali 90. letih prejšnjega stoletja, potem zagotovo veste, da je bil ‘Killer Kielder’ ena osrednjih točk britanske zime. Podobno kot delno zamrznjeno mleko ob hladnih jutrih in nezamenljiv vonj v umetno usnje odetih sedežev šolskih avtobusov. V tistem času je dirko Lombard RAC Rally komentiral BBC-jev komentator, in to z navdušenjem, ki ga je sicer varčeval le za kraljevske poroke. Z na trenutke skoraj zastrašujoče globokim glasom je spremljanje preizkušnje skozi Kielder Forrest naredil tako zanimivo, da se je zdelo, kot ne bi bilo s tega planeta. In če ste, tako kot jaz, odraščali v umirjeni podeželski soseski, potem veste, o čem govorim. Stari Rimljani so se na tej cesti med osvajanjem dežele proti Škotski vdali in zgradili zid. Kakorkoli, za najstnika, povsem norega na avtomobile, je bila preizkušnja v Lanciah v trdi temi v gostem gozdu izjemno napeta. Tu so se odvijale ene najbolj zanimivih reli preizkušenj sploh. Hkrati je to tudi kraj, ki ga je Colin osvojil na svoji poti do zmage relija RAC leta 1995. Če to ni sveta zemlja, potem ta ne obstaja.

“To je avtomobil, s katerim je Colin leta 1995 osvojil reli RAC. Verjetno najbolj ‘kul’ avtomobil sploh.”

Je pa ironično, da na spletni strani kraja nikjer ni mogoče zaslediti niti ene besede o reli zgodovini, vsi objavljeni prispevki pa namesto tega, da je gozd tudi v 2018 gostil britansko prvenstvo, govorijo o trudu ponovne naselitve risa, ki ga tod niso videli že 1.300 let. Motošport je v tem zeleno obarvanem času nekakšna neprijetna tematika. No, Kielder je danes gostitelj živo modre različice Subaruja WRX STI Final Edtion. Zahvala gre predvsem naši radovednosti in odklenjenim vratom. To je spektakularen kraj z visokoraslimi smrekami, skozi katere se prebijajo svetlobni snopi, ki nato odsevajo na vlažnem vejevju. Na modri pločevini je to videti kot igra prelivanja sončne svetlobe, kar je z besedami težko opisati. Verjetno je enako težko opisati tudi hitro vožnjo sredi novembra skozi ta gozd v trdi temi noči in megli. Bržkone je kot pekel na zemlji.

Celoten prispevek v tiskani izdaji (št. 81)

Subaru
WRX STI Final Edtion

Motor bokserski štirivaljnik, 2.457 ccm, turbo
Moč 221 kW (300 KM) pri 6.000 vrt./min
Navor 407 Nm pri 4.000 vrt./min
Teža 1.534 kg (144 kW/tono)
0–100 km/h 5,2 s
Hitrost 255 km/h
Cena ni podatka
evo ocena ★★★★