Porsche pri 70-ih / original

Najprej je bil Porsche 356-1 s sredinsko nameščenim motorjem – predhodnik vsega, kar je sledilo 

“S pedali moraš narediti trik Walterja Röhrla,” pravi Jan Heidak, inženir pri Porschejevem muzeju. Ne heca se. Ob naraščajočih temperaturah je rdeča opozorilna lučka za pritisk olja v tem neprecenljivem avtomobilu postala redna spremljevalka. Zračno in oljno hlajeni motor se segreva, kar zniža viskoznost olja in posledično zmanjša njegov pritisk. To pomeni, da moraš za vzdrževanje pritiska olja voziti na višjih obratih, kar pa segreje motor …

V to spiralo smrti dodajmo še bernski promet, ki zahteva veliko uporabe sklopke ter najbolj cenjen in zahteven menjalnik v Porschejevi ponudbi (je res poseben), in rezultat je najbolj živčna vožnja, ki si jo lahko predstavljate. “Prosim, ne pokvari ga,” je eden najpogostejših nasvetov, kar jih dobim. In to opozorilo je kar pogosto, saj bo 356/1 – prvi Porsche v zgodovini – za Porschejevih 70 odšel na turnejo po krajih po svetu. Pomembnih krajih.

Andrew English sede za volan nezamenljivega Porscheja 356 številka ena in izkusi ekstremno redek privilegij.

Da, to je za Porsche veliko leto. 70 let, odkar je Ferdinand Porsche pričel izdelovati avtomobile s svojim imenom – kar je sicer malenkost zapleteno, ker je bil 356/1 sprva poimenovan VW Sport. Nekateri pa tudi menijo, da je bil prvi Porsche pravzaprav aerodinamični VW Tipo 64 iz leta 1939 …

Ferdinand je bil pretežno samoučeni nadebudnež. Leta 1897 se je pridružil izdelovalcu vozov Lohnerju iz električnega podjetja, ki je postalo Brown Boveri. Tam se je izpopolnjeval in postal vodja. Pri Lohnerju je Porschejev izvenserijski talent pripravil prvi bencinsko električni hibridni avtomobil. Potem se je preselil k AustroDaimlerju, kjer je načrtoval aerodinamični Prince Harry s 63 kW moči in nato odšel k Daimlerju kot tehnični direktor, kjer je zasnoval Mercedes-Benz SSK.

Po prepiru z Daimlerjem in potem, ko je postal odveč pri Steyerju, je Porsche leta 1931 ustanovil svoje podjetje in ga na hitro poimenoval Dr. Ing. h.c. Ferdinand Porsche GmbH, Konstruktionsbüro für Motoren- und Fahrzeugbau. V prevodu kot ‘razvojna pisarna za motorje in motorna vozila’. Udeleženi so bili trije glavni investitorji: Ferdinand, njegov zet Anton Piëch in Adolf Rosenberger, pri čemer sta zadnja prispevala vsak okoli 10 odstotkov začetnega kapitala (3.000 mark). Rosenberg je bil generalni direktor, ustanovi pa se je pridružilo več Ferdinandovih bivših kolegov, na primer avstrijski inženirji/oblikovalci Karl Rabe, Franz Xaver Reimspiess in Erwin Komenda ter njegov sin Ferry Porsche.

Kljub temu, da je bil pomembna figura, Rosenbergerja omenjajo le redki zgodovinski zapisi. Bivši Mercedesov tovarniški voznik je več kot enkrat zapustil podjetje in Porsche predstavil vodstvu podjetja Auto Union. Bil pa je Žid v nacistični Nemčiji in – ko je uvidel politično smer nacistične stranke – svoje delnice zaupal prijatelju, ki mu je pomagal ubežati primežu gestapa, ko so ga aretirali zaradi ‘rasnih zločinov’. Ime si je spremenil dvakrat, prvič emigriral v Francijo, nato v Britanijo ter bil v obeh državah Porschejev predstavnik. Leta 1939 je emigriral v ZDA in tam končno pridobil državljanstvo.

Ob koncu druge svetovne vojne sta ga Porsche in Piëch v pismih prosjačila; poslal jima je hrano in denar. Ko je bila Volkswagnova tovarna nared in v pogonu in Porscheju plačevala licenčnino za vsakega prodanega Hrošča, je Rosenberger tožil za vračilo imetja in leta 1950 prejel simbolično poravnavo, ki je vključevala primerek Volkswagnovega Hrošča.

Pravzaprav je to neprijeten del Porschejeve legende, obstajajo pa tudi drugi. Hans Ledwinka, na primer – odlični avstrijski inženir, ki je oblikoval Tatro 97 s Hroščevim bodočim hrbteničnim okvirjem, poltogo premo zadaj ter zadaj nameščenim zračno hlajenim motorjem z nasproti ležečimi valji. Porsche je kasneje priznal: “Morda sem gledal Ledwinki čez ramo,” ampak leta 1965 se je Volkswagen s Tatro izvensodno poravnal v znesku milijona nemških mark.

Nič od tega Porscheju ne more vzeti njegove izjemnosti, potrjuje pa spornost nekaterih njegovih poslovnih praks. Naročila za Porschejevo novo podjetje so vključevala recimo limuzino Wanderer, Kübelwagen, tank Elefant Panzerjäger (sodeloval je tudi v naročilu za legendarni tank Koenigstiger), Hitlerjev ljudski avtomobil – Hrošč – ter Type 64.

Celoten prispevek v tiskani izdaji (št. 81)

Porsche 356 Number One

Motor 1131ccm, bokserski štirivaljnik, zračno hlajen, sredinsko nameščen, SOHC in po en uplinjač na vrsto valjev
Moč 30 kW pri 4000 vrt./min
Prenos štiristopenjski ročni menjalnik na pogonski osi za motorjem, pogon na zadnji kolesi
Krmiljenje gonilo s polžem in valjčkom
Vzmetenje spredaj nihajne roke, torzijski drog, hidravlični blažilniki
Vzmetenje zadaj nihajne roke, torzijski drog, hidravlični blažilniki
Zavore bobnaste
Teža 585 kg
Hitrost 135 km/h
0–100 km/h 23 s