Prvi svoje vrste

Porsche 996 GT3 20-letnica

Pri Porscheju so se konec 90-ih let prejšnjega stoletja znašli na trnovi finančni poti in zelena luč za razvoj originalnega 911 GT3 je mejila skoraj na čudež. To je zgodba o takratnih dogodkih in kako se taisti avtomobil pelje po dveh desetletjih od svoje prve predstavitve

besede Richard Meaden
fotografije Dean Smith

Je res minilo dvajset let? Težko je verjeti, da je od skromne predstavitve modela 996 GT3 novinarski stroki nekje na podeželju Nemčije minilo toliko poletij. A bo kar držalo – minili sta dve desetletji. To potrdi tudi kataloški pregled spominov na stotine ur in tisoče kilometrov, ki smo jih v našem uredništvu prebili za volani različnih izvedb GT3-jev od leta 1999 naprej.

Seveda bi lahko ob tej priložnosti zbrali vse te avtomobile, vendar bi se potem ukvarjali s količino vsebine, ki bi zahtevala lastno tiskano izdajo, da bi lahko zajeli vse mejnike in občutke. Mislim, da to sploh ni slaba ideja … Seveda bi bila druga možnost, da bi vsakemu namenili kratek opis in se ognili vsem podrobnostim, vendar to za Evo magazin ni značilno, še zlasti ne zato, ker to eni najboljših serij športnih avtomobilov v človeški zgodovini pač ne pritiče.

Torej, kaj storiti? Na srečo so na vprašanje odgovorili v Porschejevi švicarski izpostavi, kjer so se odločili, da je dvajseta obletnica GT3-ja preveč pomembna, da je ne bi zaznamovali. Vsekakor je odločitev vredna hvale, še posebno zato, ker je Švica znana po nepopustljivi prometni zakonodaji v primerih prehitre vožnje in zagrizenih policistih. In vendar je lahko vožnja takrat, ko zavijete na gorske ceste, vseeno bolj sproščena in svobodna, da lahko v njej uživate.

Del mene si je želel, da bi lahko prijel za volan ene od zgodnjih različic GT3-ja že na domačih tleh, vendar sem se z letom naravnost do Züricha ognil osemurni dolgočasni vožnji, ob tem pa dvomim, da bi proračun našega uredništva dovolil nastanitev fotografa in mene v luksuznem hotelu Chedi Andermatt.

Ruta, ki so jo predvideli pri Porscheju, bi morala nekaj dodati k duhovni razsvetlitvi. Zajema namreč prelaze Gotthard, Nuefen, Grimsel in Susten. In to vse pred vrati hotela. Če obstaja nekaj, čemur pravimo vozniški raj, potem mora biti ta kraj zagotovo tukaj. Če k omenjenemu dodam še rdečo prvo generacijo GT3-ja, so nepozabni spomini zagotovljeni.

A še preden se odpravim v gore, moram besedo ali dve nameniti temu, kako je GT3 sploh nastal. To je zgodba, ki sem se je naučil pred nekaj leti, ko sem imel srečo, da sem lahko sedel s Hartmutom Kristenom – očetom modela GT3. Razlog je bil intervju, ki sem ga opravil za prvo izbiro Porschejevih privržencev, in to za publikacijo, imenovano 000 Magazine. Začetek pogovora mi je v spominu ostal zaradi Kristenovih besed, da je projekt naletel na zelo mlačen odziv, in le malo je manjkalo, da bi ga zavrnili: “Zelo dobro se spomnim besed, ko sem odšel po odobritev projekta GT3 in dobil odgovor, da se ga lahko lotimo le, če ne bo škodoval znamki.” Kaj takšnega si zagotovo ni mogoče izmisliti.

Vsi vemo, pa čeprav našega navdušenja nad zračno hlajenimi 911-icami ne skrivamo, da je bil Porsche v času, ko so se v upravi podjetja odločili za razvoj modelov 996 in Boxster, daleč od dobičkonosnosti, ki jo znamka beleži danes. Porsche je takrat hodil po zelo tankem ledu. Proizvodnja modela 993 je bila izjemno draga, podjetje pa je moralo shajati brez osnov ekonomije obsega, torej brez enotne platforme in zasnove motorja, ki bi ju lahko uporabili v širokem naboru modelov. Znamka je na vsak način potrebovala temeljito preobrazbo, če si je hotela zagotoviti preživetje.

Žarometi v obliki na oko pečenih jajc tistih najbolj zavzetih privržencev resda niso prepričali, vendar je Porschejevo iskanje dobičkonosnosti segalo precej globlje. Sistemske rešitve se namreč niso nanašale le na ključne komponente, temveč na karoserijske dele in 3,4-litrski šestvaljnik z nasproti ležečimi valji (bokser), ki so si jih za 996 izposodili kar od Boxsterja. Na ta način so si zaprli vrata za razvoj prisilno polnjenih derivatov in prenašanje znanja ter tehnike iz motošporta. 

To je bil Porsche, kot ga še ni bilo nikoli doslej. Podjetje, ki ga je gnala surova pragmatičnost, kjer so kopirali tehnične papirje in šteli fižolčke. Torej podjetje, kjer inženirji, polni strasti, ki so dotlej imeli nalogo iz motorjev izvleči največ, niso imeli glavne besede. 

Le spomnite se zgodnjih dni modela 996 in kulturne spremembe podjetja so še kako očitne. Seveda so pri Porscheju še naprej ponujali avtomobile, ki so se razlikovali od konkurence in so bili posebni ter obdarjeni z lastno osebnostjo in zmogljivostmi, vendar se zdi, da so na področju inženirskega vložka in uporabljenih materialov (še posebej v notranjosti) pretrgali vez s preteklostjo. Ob tem pa so bili v primerjavi z modelom 993 tehnično enotni. Povedano enostavneje, pri Porscheju so z 996 stavili na velikoserijske številke, pa čeprav so morali žrtvovati posebne različice, ki smo jih do takrat imeli za samoumevne.

Celoten prispevek v tiskani izdaji (št. 85)


Porsche 911 GT3 (996.1)

Motor bokserski šestvaljnik, 3.600 ccm Moč 265 kW (360 KM) pri 7.200 vrt./min. Navor 370 Nm pri 5.000 vrt./min. Teža 1.350 kg Razmerje teže in moči 196 kW/tono 0-100 km/h 4,8 s Hitrost 302 km/h Cena novega 179.500 nemških mark Vrednost danes od 51.000 do 95.000 evrov

evo ocena ★★★★★

Preberite tudi
Vrhunec nekega obdobja