Ledeni ples s prenovljenim Leonom Cupro

Na ledeni podlagi deluje novi ST s štirikolesnim pogonom dovolj zabavno in tudi dovolj resno

Medtem ko pri nas že iščemo poletno garderobo, je na Laponskem še vedno trda zima. No, vsaj zgodnja pomlad. Zdaj se seveda sprašujete, kaj vendar želi znamka, ki je doma pod žgočim španskim soncem, pokazati na snegu in ledu na severu Finske. Odgovor je seveda dokaj preprost – Seat je zajahal val popularnosti tako štirikolesnega pogona kot športnih terencev, ki se prodajajo kot vroče žemljice. Tam, kjer vsa štiri gnana kolesa pridejo najbolj do izraza, pa je to še najbolj očitno. Seat želi pokazati, da je ali vsaj postaja resen ponudnik tudi v tem segmentu. Hkrati pa je tudi stalni štirikolesni pogon tisto, kar iščejo mnogi lastniki ne le terencev, pač pa tudi športnih modelov. Novi Leon je tako šele z zadnjo prenovo končno dobil tudi stalni štirikolesni pogon.

V programu Race dovoljuje ESP kar nekaj zabavnega drsenja, toda vseeno je treba biti nežen z volanom in predvsem potrpežljiv pri iskanju idealne linije skozi zavoj.

Bržkone ni treba posebej omenjati dejstva, da je Leon Cupra bližnji sorodnik VW Golfa R (da ne omenjam Audija S3), ki seveda vso to tehniko na platformi MQB že ponuja. In če malce preskočim – če želite Golfa R, ga lahko dobite le s prednjim pogonom. Pri Seatu so se odločili, da bo 4Drive ali štirikolesni pogon na voljo zgolj za tiste, ki si to res želijo. “Naša Cupra lahko tudi vseh teh 300 konjev brez težav spravi na podlago le s prednjim pogonom. In rekel bi, da se bodo za prednji pogon vendarle odločili tisti bolj na vožnjo osredotočeni lastniki, ki sežejo tudi po paketu Performance. Kakorkoli že – pogon dodaja nekaj teže, pa tudi agilnost ni tako izrazita,” je povedal pred testnimi vožnjami Sven Schave, ki je pri Seatu zadolžen za razvoj podvozja in pogona. “Vsekakor se bodo za 4Drive odločali drugačni kupci, tisti, ki ga potrebujejo zaradi podlage, in tisti, ki ga želijo zavoljo dodatne varnosti in načina vožnje,” je še dodal Schave.

Ko se mi je zdelo, da sem hiter, me je na trda tla (led) postavil Juha Kankkunen. Elegantno in z nasmehom na ustih.

Trenutno sicer pri Seatu ponujajo samo en model Cupra z oznako 4Drive, in to je ST ali kombijevska različica. Sicer je logično gledano tudi primernejša za vgradnjo takega sistema, ampak pri Seatu pravijo, da bodo ta pogon sčasoma ponudili tudi za vse ostale karoserijske izvedenke.

Z blagim faceliftom je prišel tudi manjši motorni prirastek, ki je najbrž bolj kozmetične narave, saj je težko verjeti, da bi teh deset konjev kdo resno občutil. Sicer pa so pri Seatu zelo tiho ‘popravili’ moč motorja že pred kakšnim letom, saj je Cupra štartala z 280 konji. Je pa res, da je teh 221 kW (300 KM) zdaj na voljo v nekaj širšem vrtljajskem pasu (5.500–6.200, prej 5.900), več je navora (+30 Nm, ki udari pri dizelsko nizkih 1.700 vrtljajih), zato pa sistem štirikolesnega pogona doda okoli 80 kg, kar seveda ni malo.

Da je ‘hardware’ prenesen iz koncernskih sestrskih modelov, ni nobena skrivnost, saj gre za aktivni sistem z večploščno sklopko pred zadnjo osjo, ki zmore hipno prilagajati potreben navor med prednjim in zadnjim kolesnim parom glede na parametre, ki jih dobiva iz številnih tipal po avtomobilu – od kota zasuka volanskega obroča do G-tipala, tipal na kolesih … Skratka pameten sistem, ki mu pomaga še vektoriranje sil med kolesi, deluje pa po principu komaj opaznega zaviranja notranjega kolesa (XDS mu pravijo pri Volkswagnu). Schave se je muzal, ko sem ga prosil, naj pove, kakšne so potem razlike med konkurenti znotraj hiše, in vendarle izustil, da so se pri Seatu dolgo ukvarjali z nastavitvami sklopke in delovanja varnostnih sistemov. “Boste videli, da dovoljuje naš športni program precej več svobode in zabave!”

Testni poligon je tokrat zaledenelo jezero nedaleč od Kuusama, ki ga Seat pogosto uporablja – v sodelovanju z vozniško akademijo Juhe Kankkunena. O katerem najbrž ne gre izgubljati besed. Da vse ne bo ostalo le pri besedah, so obljubili tudi srečanje z živo legendo relija. In vožnjo po jezeru. Verjetno samo za primer, če bi si kdo domišljal, da je že hiter.

Že zvok prenovljenega motorja se zdi v prostem teku ostrejši, višji, pa tudi bolj prepričljiv. Notranjost je še vedno dobro znana, saj je Leon doživel prenovo pozno jeseni 2016. Prvi krog je spoznavalni, kjer dodobra ogrejem (tudi sebe), drugi s športnim programom, kjer je treba pozabiti na moč in pogon – za tekočo vožnjo šteje le natančnost ter uigranost rok na volanu in pedalke plina. Samo na dolgi ravnini je mogoče sprostiti vso moč štirivaljnika, ki prestavlja le preko DSG-menjalnika. Ko je čas za vožnjo skoraj brez ‘angela varuha’, postane počasi jasno, da je na snegu in ledu tale Seat resnično zabaven tip. Dovoljuje precej, vedno pa zahteva natančnost na volanu pred zaviranjem, mirno usmerjanje v zavoj in odločno pospeševanje iz njega. Če gre vse tekoče in mirno, brez neumnih kotov volana in motoviljenja okoli zavor ter plina, dovoljuje tudi dooolgo bočno drsenje, ki sem si ga na varni beli ravnini lahko privoščil brez potnih srag in utripanja vratne žile. Pri počasnejših vstopih in izstopih dovoljuje tudi pobege zadka z resnim odklonom, sploh pri ST-ju, kjer je za zadnjo osjo pač več teže. Treba je le pozno (in kar se da poravnano) zavirati, zaviti z razbremenjenim zadkom, za hipec popustiti plin, da zadek predvidljivo in nežno zdrsne v zavoj ter pomaga krmariti prednji osi. Navor se zato sprva prenese na bolj živahno zadnjo os, takoj po zdrsu pa spet proti prednji. In s tem, ter odločno nogo na plinu, se Cupra poravna. To bi lahko počel ves dan (no, saj ni dosti manjkalo)!

Na ledu je težko oceniti pravo vrednost motorja, zagotovo pa je odziven in prožen.”

Težko je seveda natančno oceniti zmogljivost motorja, podvozja in pogona na takšni podlagi, ki jo bo kupec pri nas težko doživel, toda štirikolesni pogon vsekakor deluje prepričljivo in varnostni sistemi dovolj popustljivo, da bi lahko bil avto zabaven tudi na asfaltu. Poleg tega postavlja Cupro v nek razred, kjer še ni nastopala. Da je takšna Cupra hiter avto, pa seveda ni nobenega dvoma.

 

Seat Leon Cupra ST 4drive
TEHNIČNI PODATKI
MOTOR: vrstni, štirivaljni, 1984 ccm, turbo
CO2: 164 g/km
MOČ: 221 kW (300 KM) od 5.500 do 6.200 vrt./min
NAVOR: 380 Nm od 1.800 do 5.500 vrt./min
ZMOGLJIVOSTI: ? s (0–100 km/h), 250 km/h
TEŽA: 1470 kg (150 kW/tono)
OSNOVNA CENA: 34.529 EUR
Odzivnost pogona
Širok pas navora
Popustljivost elektronskih pomagal
Zakaj je led tako daleč
5
EVO OCENA