Dodana vrednost – ugriz strupenjače

Carola Shelbyja žal ni več, a njegova zapuščina živi še naprej živi v Cobrah, Daytonah in legendarnih Mustangih, kot je recimo tale SS ali Super Snake (super kača)

besede Matt Stone
foto Evan Klein

Veliko pozornosti je bilo namenjene videzu širših blatnikov za bolj agresivno podobo.

Pa naj začnem kar tukaj – 558 kilovatov (750 KM). Prebavite to številko, če lahko, in jo nekajkrat po tihem ponovite. Vsi smatrajo, da je prav Carol Shelby, odrezav nekdanji teksaški dirkač (in tudi zmagovalec dirke 24 ur Le Mans), idejni oče Shelby Cobre, ki je tako zelo ponižala Ferrarija na dirki vseh dirk. Nato je v roke vzel Mustanga in ga iz ‘tovorne mule spremenil v dirkalnega konja’ – nekako tako so zvenele njegove besede. Leta 1960 se je končala proizvodnja modelov Shelby Mustang in Cobra, začela pa se je neke vrste ‘romantična’ zveza s Chryslerjem, ki pa ni prinesla želenih uspehov. No, na srečo se je leta 2005 vse vrnilo na svoje mesto in Shelby Automobiles ter Ford sta ponovno pričela sodelovati. Nekateri modeli, kot recimo GT350, so bili zasnovani in narejeni ‘doma’, pri oddelku Ford Performance, drugi pa so nastajali pod okriljem tega, kar je spet znano kot Shelby American v zvezni državi Nevadi, točneje v Las Vegasu.

Ponudba Shelby Automobiles pa ne zajema le Mustangov. Ste si morda zaželeli kak drug model? Nekaj v slogu Focus Shelby? Če si ga zelo želite, ga brez nadaljnjega lahko tudi dobite. Ja, tudi to počnejo. Ali pa recimo kompresorsko gnanega poltovornjaka F150 s 750 (ja, spet ta številka) konji? Brez težav ga lahko naredijo – tudi samo za vas. Shelby Automobiles še zmeraj izdeluje legendarnega zlato-črnega poldirkaškega Mustanga GT350, ki ga lahko najamete na vseh večjih letališčih in se z njim podate recimo na legendarno Route 66.



Carol Shelby je sicer preminil leta 2012, njegova zapuščina (podjetje) pa je vmes preživljala vzpone in padce, a sedaj so ponovno trdno v sedlu in z zelo agresivno strategijo delajo na tem, da bi Shelby Automobiles postala globalna znamka. ‘“Nadvse pomembno je dejstvo, da je Ford pričel uradno prodajati zadnjo generacijo Mustanga po vsem svetu. To zmore tudi Shelby Automobiles,” je povedal Aaron Shelby, Carolov vnuk in član nadzornega sveta Shelby Automobiles.

Za zadnjega Mustanga je bilo značilno, da se je pojavljal praktično na vseh koncih sveta, še preden so se pri Fordu odločili za to potezo. To se je bržkone odražalo tudi pri ceni Mustanga, saj ga je bilo moč še pred uradnim začetkom prodaje sicer kupiti ‘pod roko’, a je bila temu primerna tudi cena. To je sedaj na srečo preteklost in večina Fordovih prodajalcev po svetu lahko sedaj uradno prodaja novega Mustanga. In nekateri med njimi bodo lahko prodajali tudi Shelbyjeve izdelke. Uradno.

Modri Mustang na fotografijah je najmočnejši in najbolj zloben primerek s kratico SS – Super Snake. To je razvidno že na prvi pogled. Vendar to nikakor ni prvi Mustang v povezavi s Shelbyjem in s kratico SS. Že daljnega leta 1967 je Carol v belega Mustanga GT350 Fastback vgradil motor Fordovega dirkalnika GT40 Le Mans (ki je takrat na najslavnejši dirki na svetu tako zelo ponižal Ferrarija) in ga ljubkovalno poimenoval Super Snake. To je bila takrat prva prava ‘super kača’. Shelby je to napravil predvsem, da bi lahko z njim preizkušal nove Goodyearove pnevmatike ‘Thunderbolt’. Bil je namreč tudi uradni Goodyearov zastopnik. Pnevmatike je kar sam preizkusil na enem izmed ovalnih dirkališč v Teksasu, kjer je prevozil razdaljo 500 milj (800 km) s povprečno hitrostjo 224 kilometrov na uro. Drugi izdelek z značko SS pa je bil dirkalnik za pospeševalne dirke (dragster), čigar sponzorja sta bila Ford in Shelby, ki ga je prav tako poganjal motor legendarnega GT40. Za volanom tega dirkalnika pa je sedel takratna legenda teh dirk, Don ‘The Snake’ Prudhomme.

“Model SS ostaja zvezda naše ponudbe,” pravi predsednik Shelby American, Gary Patterson. “Naše stranke so izrazile željo po še večji moči, višji kakovosti in predvsem krajših dobavnih rokih, zato bomo vse svoje zmogljivosti usmerili v zagotovitev teh zahtev,” je še povedal Patterson.



Nova ‘Super kača’, letnik 2017, s katero želijo obeležiti 50. obletnico obstoja teh ‘super plazilcev’, pa pričenja svoje življenje kot povsem navaden Mustang GT, ki ga poganja petlitrski V8 z močjo 323 kilovatov (440 KM) s šeststopenjskim ročnim menjalnikom. Nato ga v roke vzamejo pri Shelbyju. To pomeni, da mu dodajo kompresor, dodatne dovode hladnega zraka za kompresor, spremenijo tudi delovanje krmilne enote ECU in dodajo drug izpušni sistem, ki je seveda glasnejši in bolj ‘grmi’ od serijskega. Kupci bodo lahko izbirali med standardnim (500 kW/670 KM) in brutalnim (558 kW/750 KM) SS-om. Pri Ford Performance so nekoliko predelali vzmetenje, da lahko SS to silno moč sploh spravi na asfalt in obenem zagotavlja dobro lego in vodljivost ter čim manjše nagibanje karoserije v zavojih. Jasno, da bodo kupci lahko izbirali tudi med opcijami, ki se nanašajo predvsem na videz zunanjosti in notranjosti, kot so recimo karbonski dodatki, drugačna kolesa, barva zunanjosti in barva ‘hitre črte’. Vsi modeli bodo opremljeni s Shelbyjevoentifikacijsko številko ter značko. Vsak Shelbyjev izdelek je tudi zaveden v njihovem internem registru in – najpomembnejše – ročno narejen v njihovih prostorih v Las Vegasu.

Ta širokoboka modra pošast, ki je bila javnosti predstavljena letos poleti, je uradno še zmeraj koncept z zvenečim in nenavadno dolgim imenom Ford Shelby Mustang 50th Anniversary Super Snake Widebody Concept. Mirno ga lahko dojemate kot legaliziranega cestnega dirkalnika v najboljšem pomenu besede in z neznansko željo Shelbyja, da postane serijski izdelek. Do sedaj je še ‘one off’ ali edini primerek te vrste z namenom zbiranja vtisov in kritik medijev ter potencialnih strank, preden odgovorni dokončno odločijo, ali bo – ali pač ne – postal zrel za serijsko proizvodnjo, ki naj bi potem stekla konec letošnjega leta.

Njegova značilnost so zagotovo na prvi pogled skoraj lebdeči široki blatniki spredaj in zadaj. Pri tem pa seveda ne gre za neko garažno izvedbo posameznih delov, saj je bilo vse do potankosti zasnovano in izdelano pri Shelby American z računalniškim programom CAD, nad katerim bdi hišni oblikovalec Vince LaViolette. Slednjemu so še kako pri srcu ‘mišičnjaki’ (Hot Rod) iz polpretekle zgodovine. Prav tako je LaViolette svojčas denar služil kot konstruktor motorjev za serijo NASCAR, kjer je tudi občasno dirkal, zato seveda ne preseneča, da je kar sam opravil cel kup razvojnih testnih voženj.

Proces oblikovanja se je začel s skeniranjem in digitaliziranjem standardne oblike, šele nato se je pričel (najprej digitalno) ubadati s širšimi blatniki. Vendar nikakor ni bil zadovoljen z rezultati. “Zadevo moram videti v živo, jo občutiti,” je povedal LaViolette. Zato sploh ni bilo čudno, da so iz digitalne oblike hitro nastali modeli blatnikov iz poliuretanske pene in steklenih vlaken v razmerju 1:1, ki jih je lahko namestil na avtomobil. “Želel sem, da je vse videti popolnoma naravno in organsko, kot nekaj, kar so naredili v Fordovi tovarni, le bolj agresivno, zrelo in niti malo podobno kakšni garažni predelavi,” je še dodal.



Cilj tega početja pa je bil (poleg videza seveda) napraviti prostor za 20-palčna kolesa dimenzij 11 x 20 spredaj (premer pnevmatik 305) in 12,5 x 20 zadaj (premer zadnje pnevmatike 345). Na unikatnih aluminijastih platiščih Weld Wheels pa so nameščene Michelinove pnevmatike Pilot Cup Sport 2.

Posebnost tega dizajna pa je na primer še pokrovček za dolivanje goriva, ki se pomakne na stran in navzgor iz blatnika, ter zračniki, ki so nameščeni na blatniku tik za prednjimi kolesi. Če bo Super Snake postal zrel za proizvodnjo, bodo ti zračniki narejeni iz kompozitnih materialov. Tudi aluminijasta maska in prednja spojlerska ustnica sta narejeni posebej za ta model.

“Masivna kolesa se odlično podajo širokim blatnikom.”

Da bi nekako ugodili mitu pravega cestnega dirkalnika, so za potrebe SS-a nekoliko predelali celo vpetje koles. Tako so mu spredaj namestili povsem nastavljive oporne roke in zadaj novo spodnjo kontrolno roko podjetja Cortex. Tudi pesta so zasnovana z dirkaško tehnologijo, navrtanih ter hlajenih zavornih diskov (premera 40 cm) pa se ne bi sramoval niti čistokrvni dirkalnik. Za hitro in varno ustavljanje poskrbijo večbatne zavorne čeljusti, seveda Brembove. Mustang je poslej tudi nekoliko bližje tlom in ta masivna kolesa se mu izredno lepo podajo. LaViolette je tudi nekoliko spremenil naklon roba blatnikov, tako da je vse skupaj videti, kot da Mustang dobesedno grize v asfalt. Posledično je večji tudi kolotek, in sicer zadaj za dobrih deset centimetrov, spredaj pa za dobrih šest. Pokrovi zunanjih ogledal so iz karbona, notranjost pa je doživela kar precej lepotnih posegov, za kar je poskrbelo podjetje Katskin. Da ne pozabim omeniti zadnje klopi – ki je ni več. Nadomestila jo je varnostna kletka, ki skrbi tudi za dodatno vzvojno čvrstost.

Motor se tukaj ne zažene kot pri običajnih avtomobilih, temveč se prebudi s takšnim hrupom in truščem, da vse skupaj močno spominja na eksplozijo, in veliki ovalniaključki izpušnega sistema jasno in glasno ponazarjajo na namenskost te ‘super kače’. Dirkalna sklopka sicer potrebuje nekaj več vrtljajev in občutka za normalno speljevanje brez podrsavanja zadnjih koles, nato pa praktično ni več ovir – tudi za pot na Luno ne. Glede na to, da je kompresor neposredno povezan z motorjem preko jermenice, tudi o ‘turboluknji’ ni govora. Navora je vedno dovolj skozi vso polje vrtljajev. Šeststopenjski ročni menjalnik je prava poslastica in količina ter podajanje silnega navora pomenita, da nikdar nisi v previsoki prestavi za kakšno divje pospeševanje. V rokah pravega voznika lahko stotico doseže v manj kot štirih sekundah.



In kljub zelo dirkaškemu bistvu ima največji in najbolj zloben Shelby zelo dobrosrčen značaj. Volanski mehanizem je superodziven ter natančen, brez potresavanja volanskega obroča, vožnja pa je presenetljivo udobna, tudi na uničenih cestah Los Angelesa. Komaj čakam, da ga bom lahko preizkusil še na kakšnem dirkališču. Motorju nikdar ne zmanjka sape, niti pri zagonu se nikoli ne pripeti nič dramatičnega. In zelo uglajeno deluje tudi z navadnim bencinom. Če se nadzorni svet Shelby Automobiles odloči in da zeleno luč za serijsko proizvodnjo, bo to zagotovo eden najboljših eksotičnih avtomobilov, ki si vsekakor zasluži Shelbyjevo značko Super Snake.

In če se morebiti odločite obiskati Las Vegas, potem vam toplo priporočam ogled prostorov Shelby American z njihovim tovarniškim muzejem. Lahko pa tudi kar oddate naročilo za katerega od izjemno hitrih plazilcev.


 2017 Ford Shelby Mustang Super Snake Concept

Motor V8, 4.951 ccm, neposredni vbrizg goriva, kompresor

Moč 558 kW (750 KM) pri 7.500 vrt./min

Navor 814 Nm pri 6.000 vrt./min

Menjalnik šeststopenjski ročni, poganja zadnjo os

Volanski mehanizem zobata letev, polž, električno podprt

Vzmetenje nastavljive MacPhersonove prednje roke, vijačne vzmeti, stabilizator; zadaj večtočkovno vpetje z nastavljivim spodnjim trikotnim vodilom, vijačne vzmeti, stabilizator

Zavore naluknjani in hlajeni zavorni diski spredaj in zadaj

Teža 1.690 kg

Zmogljivosti Hitrost 264 km/, 0–100 km/h 3,5 s