Visoki cilji

Hiter, zmogljiv in privlačen. Besede, ki jih podzavestno ne povezujemo s Kio. Vendar se stvari spreminjajo. V Južni Koreji sem se srečal s svetovno priznanimi oblikovalci in inženirji, odgovornimi za nov štirivratni kupe Stinger GT, ki sem ga nekaj kilometrov lahko tudi zapeljal

Besede: Dan Prosser

“Čez deset let boste zagotovo imeli drugačno mnenje o Kii, kot ga imate danes.” To so mi povedali Kiini gospodje v finih oblekah s kravato, zavezano okoli vratu. “Tudi ob pogledu nazaj se je dojemanje tega podjetja pošteno spremenilo. Kia dejansko že nekaj časa ni več znamka za barantanje, pač pa je postala zelo izzivalna. In kmalu lahko pričakujete, da bo to znamka z navdihom,” so mi povedali. In to še ni bilo vse: “Trenutno nakup vozila Kia ni več le racionalna odločitev, je tudi odločitev čustev. In kmalu bo prišel dan, ko boste na cesti zagledali novo Kio in vam bo ob pogledu nanjo srce pričelo hitreje biti,” so še dodali.
Zanima me, kakšno zaporedje dogodkov bi se moralo zgoditi v prihodnosti, da bi resen bralec revije Evo to zares doživel. Očitno bi to moral biti izjemno pomemben avtomobil. Kljub temu da se Kiine napovedi objektivno zdijo malo verjetne, morda celo nerealne, so odgovorni prepričani, da to niso le kakšna marketinško-prodajna natolcevanja. Vsi zaposleni v tej tovarni načrte jemljejo zelo resno. To dokazuje tudi izbran kader, ki ga sedaj sestavljajo svetovno znana inženirska in oblikovalska imena. V zadnjih letih so investirali tudi v izgradnjo objekta za testiranje avtomobilov ob stezi v Nürburgringu. Vse to so razlogi, zakaj sem se znašel v Južni Koreji; da se seznanim in zapeljem z novo Kio razreda gran turismo.
Poimenovali so ga Stinger GT. To je štirivratni kupe s prisilno polnjenim bencinskim motorjem V6, pogonom zadaj in omejeno zaporo diferenciala. V Evropi bo predvidoma naprodaj konec leta, pri nas verjetno novembra, cena pa naj bi znašala okoli 50.000 evrov. Na voljo bo tudi s štirikolesnim pogonom ter manj zmogljivim štirivaljnim motorjem.

Ni torej naključje, da je bil Evo kot eden redkih medijev na svetu povabljen, da se prepriča o zmogljivostih tega športnika še v prototipni fazi razvoja. Pri Kii pač upajo, da se bo za Stingerja odločil tudi kakšen bralec naše revije.

OBLIKOVANJE
Francoski oblikovalec Gregory Guillaume je s svojo ekipo poskrbel za podobo Stingerja GT v Kiinem evropskem oblikovalskem centru v Frankfurtu, seveda pod budnim očesom koncernskega šefa (Hyundai-Kia) oblikovanja, Petra Schreyerja. Oba, tako Guillaume (na sliki levo) kot Schreyer (na sliki desno), sta pred tem sodelovala pri Audiju, sedaj pa predstavljata Kiin zvezdniški par.

“Naš navdih je bil koncept, pokazan leta 2011,” pravi Guillaume. “Vsak naš koncept ima tudi svoj namen, to niso le oblikovalski skoki v neznano. Celotna podoba med konceptom in voznim modelom je zelo povezana, osnovno obliko in proporce smo pustili celo nedotaknjene. Nekateri oblikovni elementi, kot je prednja maska v podobi tigrovega nosu – kar je tudi Kiin družinski motiv – ter navzgor ukrivljeno okno so ostali živi, medtem ko smo nekatere druge dodatke pač morali zavreči.”

Guillaumova predstavitev vključuje številne razpoloženjske fraze, kot so navdih, želja ali pa kar oboje skupaj.“Kiina oblikovalska ekipa kaže izredno strast do avtomobilov. Zdi se mi, da nekateri med vami tega ne pričakujete,” je iskren Guillaume. Ob teh besedah je začutiti v zraku tudi nekaj tiste snovi, ki jo sproščajo modeli 911 Carrera RSR, Miura in Ferrari SWB. In še nekaj o avtomobilski strasti – oba, Guillaume in Schreyer, si lastita Jaguarja E-Type.

“Rojen sem v šestdesetih letih v Parizu,” nadaljuje Guillaume. “V zgodnjih sedemdesetih sem bil navdušen, ko smo se čez vikend odpeljali na Azurno obalo po avtocesti, pri tem pa sem opazoval hitre avtomobile, ki so drveli mimo nas. In pri ustvarjanju Stingerja so me navdahnili prav GT-ji iz sedemdesetih. Ko smo začeli s projektom, sem imel v mislih originalno podobo Maseratija Ghibli oziroma njegovo moderno interpretacijo s štirimi vrati. In če je govora o motorju, postavljenem spredaj, in pogonu zadaj, se razmerja avtomobila lahko hitro spremenijo. Ključ Stingerjeve drže predstavlja udaren pokrov motorja, kratek previs spredaj, večja razdalja med prednjo osjo in armaturno ploščo, dolga medosna razdalja in podaljšan zadnji previs ter široki boki zadaj. Nizko strešno linijo, arhitekturo zadnjega dela kabine in dinamično silhueto zadka pa poudarja kromirana črta od stebrička A pa vse do zadka. Če pogledamo avtomobil z bočne strani, vidimo podobo steklenice kokakole, od zadaj pa ustrezno visoke boke,” razlaga Guillaume.

“Vsi aerodinamični dodatki – prednja maska, škrge na blatnikih, ravno dno vozila in integriran difuzor – premorejo uporabno vrednost in tako pomenijo tudi ključno vlogo stabilnosti vozila pri visoki hitrosti. Stinger GT je čistokrvni predstavnik razreda gran turismo, ki navdušuje na daljših vožnjah. Ni avtomobil, ki postreže zgolj s surovo močjo, robato dinamičnostjo, z od boga pozabljenim udobjem, in to za veliko denarja. Predstavlja predvsem užitek za daljša potovanja.”

TEHNOLOGIJA
Hyundaijev in Kiin oblikovalski center Namyang leži približno 30 kilometrov južno od Seula in predstavlja del raziskovalnega in razvojnega dela industrijskega dela tovarne. Zapeljali smo se mimo velikega parkirišča, kjer so bili postavljeni številni konkurenčni avtomobili. V morju enobarvnih Passatov in Mondeov niso manjkali BMW M4, Lotus Evora, niti Porsche Cayman R.

Velika Kiina kadrovska investicija je tudi Albert Biermann, prej vodja BMW-jevega oddelka M. Nemec da jasno vedeti, da v svojem delu resnično uživa in da se tukaj počuti kot doma. Skoraj dva metra visok strokovnjak, zmeraj z nasmehom na obrazu, je v predstavitveni sobi centra Namyang o Stingerju GT govoril odkrito in z navdušenjem.

“Preprosto smo naredili športni avtomobil,” prične Biermann in nadaljuje, “a še zmeraj z obilo udobja na daljših vožnjah. Zato to ni oster, surov kupe. In četudi vlagamo veliko napora v zvočno izolacijo pri vseh avtomobilih, GT sledi še drugi filozofiji. To pomeni več natančnosti, odzivnosti in podajanja informacij, z boljšim nadzorom volanskega mehanizma in podvozja. Ponuja izjemno uravnoteženost in natančno vodljivost ter hkrati premore še visoko stopnjo zvočnega tesnenja. To so usmeritve za odličen avtomobil.”
Pri Stingerju so uporabili prilagodljivo platformo iz Hyundaija Genesis ter koncernski 3,3-litrski V6 z dvema turbinama, ki so ga za GT-ja priredili, tako da zmore več ostrine in odzivnosti. Razvija 272 kW (370 KM) in 510 Nm navora ter sodeluje zgolj z osemstopenjskim samodejnim menjalnikom, ki po besedah Biermanna prestavlja hitreje kot ZF-ov osemstopenjski menjalnik, na katerega v tem razredu prisegajo pri BMW-ju, Audiju in Bentleyju.

Kia navaja, da zmore Stinger GT z mesta do stotice pospešiti v 5,1 sekunde, kar pomeni, da je to najhitrejša Kia doslej. Podatek, da tehta nekaj več kot 1.900 kg, je zelo relativen, saj je večji v primerjavi z najožjo konkurenco, kot sta BMW serije 4 Gran Coupe in Audi A5 Sportback. Sprednje MacPhersonovo vpetje je v primerjavi z Genesisom povsem novo, medtem ko je zadnja večvodilna prema prenovljena. Izboljšana je tudi čvrstost podvozja; spredaj za dva, zadaj za 14 odstotkov. Prvič so pri Kii uporabili prilagodljivo blaženje z možnostjo izbire petih programov – eco, comfort, sport, smart (ta se prilagaja načinu vožnje) in individual. Programi štejejo nastavitve tako rekoč vseh parametrov, kot so volanski mehanizem, blaženje, odzivnost pedala plina, menjalnik, stabilnostni sistem ESC.

Volanski mehanizem z letvijo je električno podprt ter ponuja več natančnosti in odzivnosti, zmogljiv zavorni sistem prihaja od proizvajalca Brembo. Serijsko so nameščene 19-palčne pnevmatike Michelin Pilot Sport 4. Na Nürburgringu so testirali tako vzdržljivost vozila kot tudi nastavitve podvozja, po besedah Biermanna pa bodo kmalu odpotovali tudi na Otok, kjer bodo podvozje prilagodili zahtevam tamkajšnjega trga.

“Zapora diferenciala je serijska, za tiste, ki bodo s tem avtomobilom želeli ‘driftati’, pa bomo omogočili popolni izklop stabilnostnega sistema,” pravi Biermann. “Torej bo Kia ponudila tudi obilo zabave. Na to se boste v prihodnosti morali navaditi.”

PROIZVAJALEC
“Koliko truda vlagamo v avtomobile, se kaže v Stingerju GT,” je mnenja Spencer Cho, vodja produktnega marketinga za tuje trge. Poskušamo se umestiti na trg kot mlada in športna avtomobilska znamka.” Sam pa se ob tem sprašujem, zakaj se Kia namesto za štirivratnega GT-ja ni raje odločila za športni avtomobil, kot je Cayman …

“Verjamemo, da ima štirivratna športna limuzina večji prodajni potencial. Resda je dvovratni, dvosedežni športnik videti bolje, vendar je realno na trgu majhen krog kupcev, ki se odločijo za nakup takšnih avtomobilov.” Gre torej za kvantiteto. Zato Stinger bržkone ne bo zgolj avtomobil, ki bi skrbel za boljši imidž znamke, pač pa bo donosen izdelek za tovarno.

Cho sicer ni natančno omenil še kakega drugega prihajajočega modela, a je razkril, da Kia dela na številnih modelih v avtomobilskih razredih, kjer doslej še niso bili prisotni. Glede na 43 milijard dolarjev prihodkov v letu 2015 v prihodnje ni mogoče izključiti prav ničesar. Kot rečeno, po napovedih naj bi Stinger v Evropi stal okoli 50.000 evrov. To bo za marsikoga kar veliko denarja za avtomobil, ki ponižno nosi tovarniški emblem – ta je namreč bil in je zaenkrat še simbol dostopnosti in funkcionalnosti.

“Jasno je, da to ni lahka naloga,” pravi Cho. “Zato bo ta avtomobil ponudil najboljši oblikovalski jezik, kar smo jih doslej imeli, ter bo opremljen z obilo visoke tehnologije in uporabnih dodatkov. Zavedamo se, da za tak način nadaljnje poti znamke obstajajo tudi prepreke,” se prihodnosti zaveda Cho.

“Ljudje tega avtomobila morda ne bodo potrebovali, vendar si ga bodo želeli imeti v svoji garaži, ne glede na to, koliko avtov že premorejo. Izdelali bomo najboljši avto, kar znamo in zmoremo,” je prepričan Cho. In kdo so ti potencialni kupci? “Iskreno povedano, ne verjamem, da lahko tako preprosto pridobimo kupce nemških avtomobilov,” zatrjuje Cho. “Seveda bo nekaj tudi takšnih, a bodo po njem bolj segali lastniki drugih znamk. Pričakujemo, da se bodo zanj odločali kupci premium znamk, a se zavedamo, da je za uspeh potreben tudi čas.

ZA VOLANOM
Omogočiti nabiranje prvih vtisov med vožnjo, pa četudi le izbranim avtomobilističnim novinarjem, je drzna poteza, a hkrati kaže tudi na samozavest proizvajalca. Škoda le, da smo imeli Stingerja možnost zapeljati zgolj toliko časa, kolikor se kuha jajce v trdo. A je tudi v teh nekaj minutah mogoče spoznati stvar ali dve.

Prostornosti v kabini ne manjka, še posebej je treba pohvaliti nizek položaj za volanom in obilo prostora za noge na zadnji klopi, tudi za višjerasle potnike. Visoko postavljen tunel s prestavno ročico pa zagotavlja več športnega pridiha kot sicer v obstoječih vozilih tega proizvajalca. Privlačnega videza je tudi armaturna plošča, vendar pa izbrani materiali po kakovosti sodeč ne dosegajo nemških standardov.

V svojem notesniku sem si označil, da je ta avtomobil med vožnjo izjemno lahkoten – to mu med drugim omogočajo dolga medosna razdalja, obilo moči motorja in mehanska zapora diferenciala. Tudi pri trši nastavitvi blaženja je občutiti dovolj nagibanja karoserije in s tem dober nadzor nad oprijemom, kar je bolje kot pretirano trdo in s tem površno ter negotovo delovanje podvozja. To je dovolj dober znak, da je Stinger predvsem GT in bistveno, bistveno manj pravi visokozmogljivi športnik.

Volanski mehanizem je izrazit in neposreden, vendar mu manjka kanček več odzivnosti, ko se karoserija v zavoju nasloni na zunanje pnevmatike in je treba določiti mejo oprijema. V bistvu je Stingerja moč lahkotno nastaviti v ovinku, kot bi to pričakoval glede na njegovo velikost in težo. Ponuja dostojen oprijem z rahlim podkrmarjenjen na meji oprijema, prav tako so zmogljive tudi zavore. Motor zagotavlja obilo moči in odzivnosti, vendar delo najbolje opravlja do 6.000 vrtljajev v minuti. Njegov zvok je v tem trenutku še nekoliko preveč enoličen, menjalnik pa deluje dovolj dobro, čeprav zaenkrat ne bi mogel zagovarjati Biermannove trditve, da prestavlja hitreje od ZF-ovega.

Kljub zelo kratki testni vožnji pa Stinger deluje precej vzpodbudno. Bi morala biti nemška konkurenca v skrbeh? Odgovor bo jasen šele konec leta, ko bomo lahko zapeljali serijskega Stingerja.[/hide]